Na drie themajaren rondom Nederlandse kunstenaars, moet het jaar 2018 het doen zonder een Holland-promotie themajaar. Eigenlijk stond het themajaar 'Nederland Waterland' op de agenda. Doordat er onvoldoende middelen konden worden gevonden om het themajaar een goede invulling te geven is dit initiatief afgeblazen. Een andere troef in 2018 is Leeuwarden; culturele hoofdstad van Europa. Na drie themajaren rondom Nederlandse kunstenaars, moet het jaar 2018 het doen zonder een Holland-promotie themajaar. Eigenlijk stond het themajaar 'Nederland Waterland' op de agenda. Doordat er onvoldoende middelen konden worden gevonden om het themajaar een goede invulling te geven is dit initiatief afgeblazen. Een andere troef in 2018 is Leeuwarden; culturele hoofdstad van Europa.

[caption id="attachment_51973" align="alignright" width="300"] Den Helder[/caption]Geen themajaar 2018 Nederland Waterland is ook het thema van een van de centrale thema's (metrolijnen) in het Holland City programma van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC). Daar zijn o.a. de provincies Zeeland, Zuid-Holland, Flevoland, Overijssel, Friesland en Noord-Holland en Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed bij betrokken. Op 6 oktober 2016 werd de metrolijn Nederland Waterland gepresenteerd, en bij die gelegenheid werd ook het themajaar Nederland Waterland in 2018 aangekondigd. Dit jaar (2018) stond in het teken van 'Mondriaan tot Dutch Design'; 2016 was het Jheronimus Boschjaar en in 2015 trok het Vincent van Gogh jaar veel extra bezoekers naar Nederland. Voor 2019 staat er weer een themajaar rond een Nederlandse kunstenaar op het programma. Dan wordt Rembrandt in het zonnetje gezet. [caption id="attachment_51969" align="alignright" width="300"] De Waag in Leeuwarden (bron: Wikimedia commons)[/caption]Alle aandacht naar Leeuwarden Culturele Hoofdstad Het NBTC is ook betrokken bij de internationale promotie van Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa in 2018. In oktober ontving Leeuwarden al de eerste 18 internationale reisjournalisten. Deze persreis is onderdeel van de internationale persbewerking die NBTC Holland Marketing, in samenwerking met Merk Fryslân en Leeuwarden-Fryslân 2018, inzet om Leeuwarden in 2018 en daarna internationaal op de kaart te zetten. Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018 biedt veel aanknopingspunten voor de internationale promotie van Nederland. De Culturele Hoofdstad van Europa markeert verschillende tentoonstellingen die aanleiding vormen voor buitenlandse bezoekers om ook de minder bekende plekken en regio’s van Nederland te bezoeken. Een evenement als ´Leeuwarden-Fryslân 2018´ sluit goed aan op de HollandCity-strategie waarmee NBTC de komende jaren inzet op spreiding van het groeiend aantal internationale bezoekers. Meer informatie: www.nbtc.nl www.friesland.nl/nl/culturele-hoofdstad