De najaarseditie van de Second Home beurs trok 38% meer bezoekers (7279) dan de editie van 2016. Is de bungalowmarkt in Nederland verzadigd? Als je het nieuwe aanbod, en de belangstelling daarvoor, beziet op de beurs, dan lijkt er nog wel rek te zitten in deze markt. De najaarseditie van de Second Home beurs trok 38% meer bezoekers (7279) dan de editie van 2016. Is de bungalowmarkt in Nederland verzadigd? Als je het nieuwe aanbod, en de belangstelling daarvoor, beziet op de beurs, dan lijkt er nog wel rek te zitten in deze markt.

Beursmanager HenkJan Prins blikt tevreden terug: "We zagen al een jaar geleden dat onze Belgische editie van de Second Home Beurs flink aantrok. Dit jaar toont ook de Nederlandse consument weer meer belangstelling. Alle segmenten, zowel hoog al laag geprijsd, zijn in trek." Nieuws van de beurs Op de Second Home beurs worden vaak voor het eerste nieuwe projecten en uitbreidingen aangekondigd. Voor veel projecten geldt dat er pas met de bouw wordt begonnen als er voldoende vakantiewoningen zijn verkocht. In ons rondje over de beurs vonden we de volgende nieuwe Nederlandse ontwikkelingen: Volledig nieuw is het park Waterstaete in Ossenzijl. Dit project, met ongeveer 50 luxe vakantiewoningen aan het water is van een zelfstandige projectontwikkelaar. Elk vakantiehuis krijgt een eigen aanlegsteiger. Er is een keuze uit 4- 6- of 8-persoons woningen. Bijzonder aan het project is de grote vrijheid in afwerking door de kopers. Hierdoor kan iedere huizenbezitter een eigen karakter aan de woning meegeven. Er zijn geen centrale voorzieningen. De vakantiegangers kunnen gebruik maken van de winkeltjes en horeca in het nabijgelegen Ossenzijl. Dit project is dermate nieuw dat zelfs de proefwoning nog in aanbouw is. meer info: www.waterstaete-ossenzijl.nl De Second Home Beurs heeft een eigen portal opgestart om particuliere bezitters van vakantiewoningen een platform te bieden om hun eigen vakantiehuis te verkopen. Naast een tabblad 'Aanbod' op secondhome.nl wordt de verkoop ook gestimuleerd door advertentiepagina's in het beursmagazine en een aanbodwand op de beurs. Dit particuliere aanbod is zichtbaar op zowelde Belgische als Nederlandse edities van de beurs. Henkjan Prins: "We hebben van tevoren goed gekeken of deze activiteit niet concurreert met onze standhouders. Die zien het eerder als een aanvullende dienst omdat niemand dit nog had opgepakt." Met deze dienst wordt het aanbod aan vakantiewoningen nu permanent zichtbaar; en niet alleen op de beursdagen. Succes Parken kondigt op de beurs aan dat zij, naast hun verkoop van vakantiewoningen, ook een nieuw platform voor verhuur gaan opstarten. Die wordt nog deze maand (oktober) gepresenteerd. Het nieuwste project in Nederland van deze groep is de bouw van 16 exclusieve villa's in het Drentse 'Het Grote Zand'. Ook het nieuwe Parck Kaatsheuvel, waar we onlangs al aandacht aan besteden, presenteert zich voor het eerste sfeervol op deze beurs. Wat opvalt is dat de naam van de verhurende organisatie (Landal) in de beursstand niet zichtbaar is. Roompot is aanwezig met een stand in strandstijl. Ook deze keten van vakantieparken heeft al meerdere malen haar groeiambitie uitgesproken. Op deze editie van de Second Home beurs is voor het eerst de nieuwe uitbreiding van het Beach Resort zichtbaar: ontdek Kamperland. Meer informatie: www.roompotprojects.nl Buitengoed De Vlinderhoeve is een nieuw project bij Gorssel (nabij Deventer). Hier worden door Uwbuitenhuis.nl zo'n 100 nieuwe vakantiewoningen gebouwd. Een deel van het terrein blijft nog camping. Voor de verhuur wordt samengewerkt met Dutchen. Meer informatie: www.uwbuitenhuis.nl De Vakantiemakelaar kondigt ook nog een nieuw project aan: De Zeegser Duinen gelegen tussen Groningen en Assen. Het betreft een project 50 woningen voor 4, 6 en 8 personen, die in meerdere fases wordt aangeboden. Het park werkt samen met het naastgelegen Fletcher hotel Zeegser Duinen. Dat is een ontwikkeling die ook in opkomst is; blurring van concepten. De Vakantiemakelaar, die een goed breed beeld heeft van de markt voor recreatiewoningen, ziet dat de markt aantrekt. "Er wordt weer meer geld besteed en de kopers komen goed voorbereid op de stand. Ze weten al wat ze willen." Meer informatie: www.vakantiemakelaar.nl EuroParcs heeft ook dit jaar weer een van de grootste stands op de beurs. Nieuw op de beurs is het project Resort Markermeer, waar we in augustus van dit jaar al een artikel over plaatsten. Bij Resort Poort van Amsterdam zien we ook een nieuwe ontwikkeling. Hier worden sinds kort woonboten aangeboden van Aquavive boats. EuroParcs heeft op dit moment 12 parken in beheer en heeft de ambitie om dat richting 2020 uit te breiden naar 20. Meer informatie: www.europarcs.nl Productnieuws Op de Second Home beurs staan, naast de aanbieders van vakantiewoningen op vakantieparken, ook andere productaanbieders. [gallery columns="2" link="file" size="medium" ids="51793,51805"] Doelgroep Tweede woningen Vooraf hield de beursorganisatie een enquête onder potentiële kopers van vakantiewoningen. Rust en ruimte in combinatie met een goede investering is wat veel Nederlanders vinden in een tweede huis. Het merendeel koopt een vakantiewoning voor zowel eigen gebruik als verhuur. Het verhuren van de woning wordt door meer dan de helft van de eigenaren uitbesteed door de hulp van een verhuurorganisatie in te schakelen. Het gaat hierbij om verschillende typen vakantiewoningen, van luxe villa’s aan de kust van Spanje of Frankrijk tot knusse chalets in de Alpen. Maar ook Nederland is erg in trek. Zeeland en Gelderland zijn populaire provincies voor de aanschaf van een vakantiewoning. Top 3 populaire landen voor een vakantiewoning

  1. Spanje (27%)
  2. Nederland (17%)
  3. Frankrijk (12%)
Top 3 populairste provincies in Nederland voor een vakantiewoning
  1. Zeeland (25%)
  2. Gelderland (24%)
  3. Noord-Holland (16%)
Motief om een vakantiewoning te kopen
  1. Rendement – geen eigen gebruik (4%)
  2. Combinatie eigen gebruik & Rendement / Investering (46%)
  3. Eigen gebruik (50%)

En nog enkele conclusies:

  • Meer dan 80% koopt vakantiewoning voor eigen gebruik of combinatie van rendement en eigen gebruik. Slechts 4% koopt vanwege rendement.
  • 46% overweegt binnen 12 maanden over te gaan op het kopen van een tweede woning.
  • De gemiddelde aanschafprijs bedraagt 234.000 euro.
  • Respondenten die aangeven een vakantiewoning te bezitten schatten hun bezit gemiddeld op 344.000 euro
  • Gemiddelde leeftijd van de koper is 56 jaar.
  • Oriëntatie: 90% zoekt online portals of makelaars, 60% bezoekt een beurs.
  • 75% van de tweede huizenbezitters is tevreden over het rendement.

Meer informatie: www.secondhome.nl