Amsterdam staat in het centrum geen nieuwe winkels meer toe waarvan het aanbod alleen op toeristen is gericht. Voorbeelden hiervan zijn ticketshops, fietsverhuurbedrijven en attracties. Ook beperkt het stadsbestuur het aantal winkels dat eten voor directe consumptie verkoopt, zoals ijs en andere zoetigheden. Dat heeft het College van B&W besloten in overleg met stadsdeel Centrum. Het voorstel is aangenomen door de Amsterdamse gemeenteraad. Amsterdam staat in het centrum geen nieuwe winkels meer toe waarvan het aanbod alleen op toeristen is gericht. Voorbeelden hiervan zijn ticketshops, fietsverhuurbedrijven en attracties. Ook beperkt het stadsbestuur het aantal winkels dat eten voor directe consumptie verkoopt, zoals ijs en andere zoetigheden. Dat heeft het College van B&W besloten in overleg met stadsdeel Centrum. Het voorstel is aangenomen door de Amsterdamse gemeenteraad.

[gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="51765,51766,51767,51768,51772,51773"] Het aantal toeristen en dagjesmensen in de binnenstad van Amsterdam neemt toe. In panden met bestemming detailhandel verschijnen daarom steeds meer winkels die zich eenzijdig richten op bezoekers. Het gevolg is een verschraling van het winkelaanbod en een afname van de leefbaarheid voor bewoners. Kajsa Ollongren, wethouder Economie: “De situatie in het centrum vraagt om stevige maatregelen. Er zijn te veel winkels met hetzelfde, eenzijdige aanbod gericht op toeristen. Steeds meer bewoners en ondernemers maken zich zorgen over deze verschraling. Het college heeft daar een antwoord op gevonden en staat vanaf nu geen nieuwe toeristenwinkels toe. Ik vind het belangrijk dat onze binnenstad aantrekkelijk en leefbaar blijft voor Amsterdammers.” Het college maakt gebruik van nieuwe juridische instrumenten. In een bestemmingsplan wordt vastgelegd dat nieuwe vestigingen van bepaalde winkels niet meer mogelijk zijn. De eerste categorie betreft winkels en voorzieningen waarvan kan worden vastgesteld dat ze zich alleen richten op toeristen en dagjesmensen. Daarbij wordt gelet op reclame-uiting, presentatie, assortiment en bedrijfsvoering. De tweede categorie betreft specifiek het product dat wordt aangeboden: etenswaren voor directe consumptie. De beperking geldt voor het postcodegebied 1012 en circa 40 winkelstraten die aan dit gebied grenzen (zie kaart). De definitieve aanpassingen aan de bestemmingsplannen worden verwacht in de loop van 2018. In afwachting daarvan heeft de gemeenteraad nu al een voorbereidingsbesluit genomen, waardoor de beperkende werking per direct in gaat. Het besluit volgt op een reeks maatregelen om de toename van het toerisme in Amsterdam in goede banen te leiden en grip te krijgen op de groei. Het college benadrukt dat Amsterdam gastvrij en tolerant is, maar beschermt de stad tegen het groeiend massatoerisme. Daarom besloot het al eerder om geen nieuwe hotels toe te staan in grote delen van de stad. De touringcar verdwijnt uit het centrum en op termijn zal ook de cruiseterminal worden verplaatst uit het hart van de historische binnenstad. Rondleidingen en ander commercieel gebruik van de openbare ruimte worden mogelijk onder een vergunningsstelsel gebracht. In de strijd tegen de illegale verhuur van woningen heeft het college deze week een meldplicht ingevoerd. Bron: gemeente Amsterdam Red.: Lost dit het probleem op? De afgelopen jaren is wel duidelijk geworden dat attracties en toeristenwinkels in staat zijn om de hoogste huurprijzen per m2 op te brengen. Deze marktwerking heeft er voor gezorgd dat toeristenwinkels en attracties zich steeds meer in het toeristisch centrum van Amsterdam hebben gevestigd. Een van de mest recente attracties is 'Ripleys Beleive it or Not' op de Dam. Bij de opening gaven zij aan dat hun attractie juist een absorberend effect heeft op de toeristen die toch wel naar het centrum van de stad komen. Zorgt de maatregel van de gemeente daadwerkelijk voor minder toeristen? Moet er niet gekeken worden naar kwaliteit in plaats van kwantiteit van de bedrijven? Wat zijn alternatieven? We hebben inmiddels bij deskundigen op het gebieds- van stadsplanning en bedrijven in de binnenstad onze vraag uitgezet naar hun visie. Dat komt aan bod in een vervolgartikel op deze website. Wil jij ook bijdragen aan dit artikel, stuur dan jouw visie naar redactie@pretwerk.nl