Op 23 september presenteerde het Openluchtmuseum in Arnhem ‘De Canon van Nederland’; een investering van 7 miljoen in een nieuwe en grotendeels interactieve presentatie. Tentoonstellingsarchitect Kossmann.DeJong ontwierp een bijzonder creatief concept. Rapenburg Plaza mocht voor deze opdracht de grenzen van de nieuwe showtechniek verkennen. Op 23 september presenteerde het Openluchtmuseum in Arnhem ‘De Canon van Nederland’; een investering van 7 miljoen in een nieuwe en grotendeels interactieve presentatie. Tentoonstellingsarchitect Kossmann.DeJong ontwierp een bijzonder creatief concept. Rapenburg Plaza mocht voor deze opdracht de grenzen van de nieuwe showtechniek verkennen.

[caption id="attachment_51732" align="alignnone" width="720"] Eyecatcher van de tentoonstelling; de interactieve Canonwand waarop de 50 onderwerpen worden uitgediept[/caption] De tentoonstelling is verdeeld over vier zalen die ieder op een eigen wijze iets vertellen over de geschiedenis van Nederland. Bezoekers krijgen een tag mee waarmee ze in het museum objecten kunnen selecteren en die later, op een persoonlijke museumpagina, verder kunnen uitdiepen. De tentoonstellingsruimte heeft een gelijktijdige capaciteit van 400 bezoekers en men verwacht er dagelijks zo'n 2 a 3000 bezoekers te kunnen ontvangen. Zaal met filmsets Heel bijzonder is zaal twee, waar aan de hand van tien filmsets een aantal historische thema's wordt uitgelicht. Deze zaal bevindt zich in een grote koepel. Met behulp van digitale technieken, games, geluids- en filmopnames en authentieke historische voorwerpen wordt het verhaal verteld, waarbij de bezoeker ook interactief betrokken wordt. In elk tijdvak is sprake van een hedendaags voorwerp waarmee een link wordt gelegd naar het verleden. Een het eind van de tour in deze zaal is het mogelijk om een historisch groepsportret te laten maken. [gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="51733,51734,51735,51736,51751,51752"] Filmpodium Een 15 meter brede panoramische projectie laat in drie films zien hoe Nederland zich door de eeuwen heen ontwikkelde. Het panoramabeeld leent zich uitstekend voor filmfragmenten in vogelvlucht-perspectief. Tegenover het scherm is een podium gebouwd waar bezoekers grote vrijheid hebben om plaats te nemen en weer te vertrekken als ze genoeg gezien hebben. [gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="51737,51738"] Zaal 4 met een Indrukwekkende interactieve canonwand Op de interactieve wand met touchscreen panelen van 18 meter lang en 3 meter hoog worden de 50 onderwerpen van de Nederlandse Canon behandeld. De wand werkt hetzelfde als een i-pad. Je kunt dus scrollen, swipen en verdieping zoeken zoals je dat thuis ook gewend bent. De wand is meteen ook een grote eyecatcher van de tentoonstelling en nodigt laagdrempelig uit om er mee te experimenteren. In dezelfde zaal is ook een grote hoeveelheid interactieve tafels en spellen geïnstalleerd. De spellen werden ontwikkeld door IJsfontein. Het doel van de interactieve opstellingen is om spelenderwijs te leren. Dat gebeurt in deze zaal in vele verschillende vormen. [gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="51739,51740,51741,51742"] Primeurs en bijzonderheden De realisatie van de Canon van Nederland heeft gezorgd voor enkele technologische primeurs en bijzondere concepten w.o.:

  • - De bijzondere integratie van museale objecten, uitgeleend door het Rijksmuseum in Amsterdam, als logisch onderdeel van het bijzonder techniekrijke omgeving.
  • - Kostenbesparende en energiezuinige ledverlichting door het hele gebouw
  • - De expositie heeft een vermogensbehoefte van 80.000 KWH
  • - Een gigantische touchscreen waarop bezoekers interactief kunnen spelen en leren.
  • - Er is gebruik gemaakt van 45 kilometer aan bekabeling voor het transport van energie en data voor de 67 beamers en 66 schermen, de speakers en de verlichting.

[caption id="attachment_51743" align="alignright" width="300"] foto van het project in aanbouw[/caption]   Project credits:

  • Klant: Nederlands Openluchtmuseum, Arnhem
  • Project manager: Joep Schellekens
  • Tentoonstellingsarchitect: Kossmann.dejong
  • Concept & Art Direction: XPEX
  • Interactief Design & Productie: IJsfontein Interactive Media
  • Video-ontwerp & Productie: Redrum
  • Lichtontwerper: Marc Heinz
  • Interieur Design: Heijmerink Wagemakers and Brandwacht & Meijer
  • Audiovisuele installatie & levering:Rapenburg Plaza
  • Canon van Nederland netwerk: Het Rijksmuseum, Amsterdam Museum, Hunebedcentrum, Museum Catharijneconvent, Museum Prinsenhof Delft, Nationaal Militair Museum, Nationaal Museum Volkenkunde, Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, Rijksmuseum van Oudheden, Het Scheepvaartmuseum, Allard Pierson Museum, en de website www.entoen.nu.