Duurzaam ondernemen in de hotelsector is niet alleen een kwestie van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen; het verhoogt ook systematisch de bedrijfsresultaten. Dat zorgt voor een versnelling in de duurzame maatregelen die genomen worden. Het was één van de belangrijkste eye-openers op het Horwath HTL Hotel congres in het nieuwe ciculaire gebouw 'Circl' van de ABN AMRO in Amsterdam.  Duurzaam ondernemen in de hotelsector is niet alleen een kwestie van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen; het verhoogt ook systematisch de bedrijfsresultaten. Dat zorgt voor een versnelling in de duurzame maatregelen die genomen worden. Het was één van de belangrijkste eye-openers op het Horwath HTL Hotel congres in het nieuwe ciculaire gebouw 'Circl' van de ABN AMRO in Amsterdam. 

[caption id="attachment_51353" align="alignright" width="300"] naar een circulaire economie[/caption] Redenen die werden opgesomd als argument voor duurzame investeringen:

  • Veel grote bedrijven, zeker in de zakelijke markt, kijken bij het boeken van een hotel naar duurzame aspecten. Uit onderzoek van EY blijkt dat inmiddels meer dan 50% van de grote internationale bedrijven 'duurzaamheid' als voorwaarde stelt. Stef Driesen, senior banker leisure bij ABN AMRO kwam voor de Nederlandse markt met cijfers van 30% van de bedrijven die een duurzaamheidslabel als vorwaarde stelt voor boekingen. Niet duurzame bedrijven hengelen daardoor in een steeds kleinere vijver.
  • Ook de consument vind duurzaamheid steeds belangrijker. Het is met name de jongere generatie die hierin voorop loopt. (Hotelscholen zien dat leerlingen het onderwerp op de agenda zetten.) De groep die het als absolute voorwaarde stelt is wellicht nog niet zo groot, maar 80% van de gasten geeft aan dat zij wel 'iets met duurzaamheid' hebben. Zeker in bedrijven die er niets aan doen, zorgt een niet-duurzame bedrijfsvoering voor een vervelend gevoel. Francis Windt van de ACCOR groep verwoorden het mooi: "Duurzaamheid als wens van de gasten? Het sluipt er gewoon steeds meer in."
  • Naar verwachting gaan ook gemeenten steeds hogere eisen stellen aan de duurzaamheid van de bedrijfsvoering van een hotel. Zeker in een stad als Amsterdam, waar het aantal beschikbare nieuwbouwlocaties beperkt is, kan een gemeente makkelijk eisen stellen.
  • Ook aan de financieringskant liggen er voordelen.  Voor leningen met een duurzaam karakter wordt een lagere rente berekend, en is soms een hoger financierings% mogelijk. Ook zijn er voor diverse maatregelen subsidies beschikbaar. Het argument dat sommige milieumaatregelen wel om een extra investering vragen, werd niet ontkend.
  • Vaak zijn de langere termijn economisch effecten (o.a. besparing op energie en grondstoffen) wel weer gunstig. Uit een brancherapport van ABN AMRO blijkt dat er met relatief eenvoudige maatregelen 37 mijloen bespeerd kan worden dor de hottelsector. Dat is ruim € 10.000 per hotel.

[caption id="attachment_51354" align="alignright" width="300"] Congreslocatie in Circl. In de inrichting is alles weggelaten wat overbodig is. Dat geeft een minimalistische uitstraling.[/caption] Duurzame aanpak nog in pioniersfase Het belang van en duurzame bedrijfsvoering stond tijdens dit congres niet ter discussie. De scepsis is er duidelijk vanaf en de economische argumenten hebben daar sterk aan bijgedragen. Over de beste aanpak wordt nog volop (opbouwend) gediscusseerd. Het zijn nu vooral de pioniers die met hun eerste projecten successen hebben geboekt. Zij hebben veel duurzame zaken, soms met vallen en opstaan, zelf moeten uitvinden. Zo ook de ontwikkelaar van duurzaam paviljoen Circl, Mark van Rijt van ABN AMRO: "We hebben ons beste gedaan om dit paviljoen circulair te maken. Dat is een ideaalbeeld, waar we naar toe wekren. Natuurlijk lukt dat nog niet overal. Wat ik andere bedrijven wil aanraden; begin er gewoon mee; en fouten maken mag." Ook andere sprekers gaven er duidelijk blijk van dat zij niet zelf alle kennis in huis hebben. Overlag met de omgeving van een nieuw hotel hoort regelmatig bij de planningsfase. Daar wordt ook veel nuttige kennis toegevoegd; en het zorgt voor betrokkenheid en steun voor nieuwe plannen. Ook nadenken over andere vormen van produceren en eigendom passen in de nieuwe filosofie. Zo heeft het Circl paviljoen een lift die geen eigendom is van de gebouw-eigenaar. Er wordt aan de liftproducent afgerekend per liftbeweging. [gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="51355,51356"] Zie ook: Jaaroverzicht hotelsector in Hosta Rapport:Winst Hotelmarkt naar recordhoogte ABN AMRO: Slim inspelen op circulaire economie levert hotelsector 37 miljoen Euro op.