Per 1 september is prof. dr. Bas Hillebrand benoemd als bijzonder hoogleraar om de leerstoel ‘Innovations in Tourism’ te bekleden. Reisbrancheorganisatie ANVR verbindt zich hiermee voor vijf jaar aan Nyenrode Business Universiteit. Hillebrand gaat binnen deze leerstoel onderzoek doen met de focus op marketing en innovatie in de reissector. Per 1 september is prof. dr. Bas Hillebrand benoemd als bijzonder hoogleraar om de leerstoel ‘Innovations in Tourism’ te bekleden. Reisbrancheorganisatie ANVR verbindt zich hiermee voor vijf jaar aan Nyenrode Business Universiteit. Hillebrand gaat binnen deze leerstoel onderzoek doen met de focus op marketing en innovatie in de reissector.

Snelle digitale ontwikkelingen en kritische consumenten maken de reissector tot een dynamische branche waarin ANVR en Nyenrode veel ruimte zien voor onderzoek naar innovatie. Frank Oostdam, voorzitter-directeur ANVR, is enthousiast over de benoeming van Bas Hillebrand als bijzonder hoogleraar: “Dit is een heel speciale mijlpaal voor de ANVR en voor de reissector. Ik ben er van overtuigd dat deze samenwerking met Nyenrode en Hillebrand gaat leiden tot nieuwe inzichten en perspectieven waar wij als reissector ons voordeel mee kunnen doen.” Innovatie Door digitale technologieën hebben in de reissector de laatste jaren veel veranderingen plaatsgevonden. Nieuwe spelers in het reisveld doen hun intrede. Disruptors zetten de sector op zijn kop en de zoekende en boekende (zaken)reiziger is kritischer dan ooit. De snelle veranderingen vragen van reisondernemers veel flexibiliteit en constante vernieuwing. De ‘ondernemers in reizen’ binnen brancheorganisatie ANVR innoveren, ontwikkelen nieuwe business modellen en zetten nieuwe technologieën in om meerwaarde te creëren voor de vakantieganger of zakenreiziger. Hillebrand over de ontwikkelingen in de branche: “Innovatie in de toerisme sector is niet goed te begrijpen zonder rekening te houden met de ecosystemen waarin innovatie ontstaat. Veel innovaties zijn technisch gezien uitstekend en slaan duidelijk aan bij klanten, maar hebben toch moeite om een blijvend succes te worden. In de toeristische sector kan bijvoorbeeld gedacht worden aan Airbnb, dat door onvoldoende rekening te houden met andere stakeholders, zoals lokale gemeenschappen en overheden, nu problemen begint te ondervinden in sommige steden.” Nieuwe inzichten Vanuit de leerstoel ‘Innovations in Tourism’ gaat Hillebrand niet alleen onderzoeken hoe organisaties in de reissector innovaties en nieuwe business modellen ontwikkelen en op de markt zetten, maar ook het gedrag van de consument of zakenreiziger bestuderen. Met de onderzoeken vanuit de leerstoel wil de ANVR relevante, wetenschappelijke informatie en inzichten krijgen die haar leden reisondernemers helpen de (zaken)reiziger nog beter op weg te helpen. Het onderzoek vindt plaats onder supervisie van prof. dr. ir. Kitty Koelemeijer, directeur van het Center for Marketing & Supply Chain Management van Nyenrode: “Wij zijn zeer verheugd met de benoeming van Bas Hillebrand. Zijn onderzoek vormt een waardevolle aanvulling op het wetenschappelijk onderzoek in het Center for Marketing & Supply Chain Management. Hierin staan (digitale) innovatie, waardeketens, klantgedrag en nieuwe businessmodellen in diverse sectoren centraal.” Bron: persbericht ANVR en Nijenrode Universiteit We hebben bij Nijenrode Universiteit de vraag neergelegd in hoeverre de leerstoel zch ook bezig houdt met inkomend toerisme + of de leerstoel ook colleges en lezingen gaat bieden aan ondernemers. HOu deze website in de gaten voor het vervolg... Meer informatie: www.nyenrode.nl