Hoe kun je door goed gebruik van het verleden, ruimte scheppen voor de toekomst. Op 12 september organiseert de Erfgoedacademie een cursus over het economisch belang van erfgoed en geeft praktische handvatten aan om erfgoed te ‘vermarkten’. Nadruk van deze dag ligt op de combinatie van erfgoed en toerisme. Hoe kun je door goed gebruik van het verleden, ruimte scheppen voor de toekomst. Op 12 september organiseert de Erfgoedacademie een cursus over het economisch belang van erfgoed en geeft praktische handvatten aan om erfgoed te ‘vermarkten’. Nadruk van deze dag ligt op de combinatie van erfgoed en toerisme.

[caption id="attachment_50997" align="alignright" width="300"] horeca in kasteel Haarzuilens[/caption]Hoe kunnen erfgoed en toerisme elkaar versterken? Niet alleen in economisch opzicht, maar ook in het bieden van een prettige en interessante omgeving voor bewoners en bezoekers. Belangrijke vragen hierbij zijn: wat is het verhaal van uw gemeente? Welk verhaal vertellen bewoners? Welk verhaal wilt u vertellen aan bezoekers? Hoe wilt u dit bereiken? Hoe betrekt u de bewoners daarbij? Oftewel wat maakt uw gemeente zo bijzonder en op welke wijze kan erfgoed bijdragen aan het toeristisch beleid en omgekeerd; hoe kan erfgoed profijt hebben van dit beleid? Welke onderwerpen komen onder meer aan bod?

  • het economisch belang van erfgoed;
  • wat is cultuurtoerisme;
  • kent u uw 'voorraad' erfgoed;
  • wat is uw verhaal;
  • is toerisme een bedreiging of de redding voor het cultureel erfgoed?;
  • hoe verleid je de toerist tot interesse voor en beleving van cultureel erfgoed;
  • wat kost het ontsluiten van cultureel erfgoed;
  • wat levert cultuurtoerisme op;
  • inspirerende praktijkvoorbeelden.
Voor wie?

Deze cursus is specifiek bedoeld voor medewerkers erfgoed, recreatie en/of toerisme werkzaam bij gemeenten of provincies. Daarnaast zijn medewerkers van adviesbureau's voor toerisme en andere erfgoedprofessionals van harte welkom. Door wie? Tijdens de dag worden bijdragen geleverd van Gert-Jan Hospers (bijzonder hoogleraar Transitie in Stad en Regio, Radboud Universiteit), Gerben Baaij (directeur Dordrecht Marketing), Dennis Sille (citymarketeer Amersfoort), Sandra Hovens (adviseur erfgoed gemeente Amersfoort) en Sylvie Uenk (toerisme en planologie). Meer inforomatie en inschrijven: www.erfgoedacademie.nl