Sportcentrum De Koploper in Lelystad trekt zo’n 500.000 bezoekers op jaarbasis. De belangrijkste trekpleister daarin is het grote zwembad, ingedeeld in verschillende zones. Directeur Marcel van Dongen van Sportbedrijf Lelystad kijkt continu naar behoeften in de toekomst om onderdelen van het zwembad te verbeteren. Nu is de buitenruimte aan de beurt, waar een nieuwe waterspeelzone voor de leeftijdsgroep 2-10 jaar wordt gerealiseerd. Sportcentrum De Koploper in Lelystad trekt zo’n 500.000 bezoekers op jaarbasis. De belangrijkste trekpleister daarin is het grote zwembad, ingedeeld in verschillende zones. Directeur Marcel van Dongen van Sportbedrijf Lelystad kijkt continu naar behoeften in de toekomst om onderdelen van het zwembad te verbeteren. Nu is de buitenruimte aan de beurt, waar een nieuwe waterspeelzone voor de leeftijdsgroep 2-10 jaar wordt gerealiseerd. Meerdere doelgroepen in één zwembad

Lelystad is en middelgrote stad met bijna 80.000 inwoners. Lelystad kent een relatief jonge leeftijdsopbouw en in het zwembad komen diverse doelgroepen samen. Gelukkig maakt de ruime opzet het mogelijk om vijf zwemzalen in te richten voor verschillende doelgroepen. Deze baden zijn gescheiden door tussenwanden. Kinderen kunnen zich vermaken in recreatiebad, het piratenbad en de nieuw ontwikkelde waterspeeltuin met een waterglijbaan. Er is ook een peuterbadje waar ouders met de allerkleinste kinderen veilig kunnen genieten van spelen in het water. Flexibiliteit is ook ingebouwd in het concept. Door zones met elkaar te verbinden kan tijdelijk de capaciteit voor een bepaalde doelgroep worden vergroot. Van Dongen noemt als voorbeeld het plaatsen van opblaasbare speeltoestellen in het wedstrijd- en instructiebad. [gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="50978,50979,50980,50981"] Vooruit plannen bij ontwerp Bij De Koploper wordt nu al gekeken naar de wensen van de nieuwe klanten over drie, vier of vijf jaar. Als je bedenkt dat er ook baby’s en peuters in het zwembad komen, dan is die ‘doelgroep’ op dit moment nog niet eens geboren. Marcel van Dongen, directeur van het Sportbedrijf legt uit hoe hij dat in de praktijk aanpakt: “Als je up to date wilt blijven met je aanbod, dan moet je wel vooruit denken. Het proces van planning en realisatie duurt immers ook enkele jaren. Wij maken daarom gebruik van klantenpanels en gerichte enquêtes voor de doelgroepen. Simpel gezegd vragen we aan onze huidige bezoekers welke voorzieningen zij in de toekomst van ons verwachten om aantrekkelijk te blijven. Met die wensen als uitgangspunt gaan we aan de slag. Daarnaast zien we ook aan de leeftijdsopbouw van Lelystad en de omliggende gemeenten welke ontwikkelingen ons op dat gebied te wachten staan.” [caption id="attachment_50987" align="alignright" width="300"] een voorbeeld van een simpel interactief speeltoestel, waarbij kinderen zelf moeten ontdekken hoe het werkt.[/caption] Interactief spelen is een trend Zie je veel verandering in wensen en voorkeuren van ouders? Van Dongen: “Een schoon, modern en veilig zwembad is altijd al randvoorwaarde geweest. Tegenwoordig zien we dat ouders hun kinderen toch weer wat meer willen en durven vrij te laten. Ze mogen hun wereldje zelf leren ontdekken. Het is nu onze taak om een ontwerp te maken dat hiervoor een veilige setting biedt, maar ook uitdagend is voor het kind. Daarmee is de tijd van statische objecten een beetje voorbij. Je kunt kinderen vooral motiveren door ze zelf dingen te laten doen en ontdekken. Interactief spelen zien we dus als een trend waar we rekening mee moeten houden. In dit zwembad zie je dat bijvoorbeeld terug in de waterpompen verbonden met watertuimelaars. Kinderen moeten zelf ontdekken hoe het werkt en het is altijd weer een onverwacht moment als de tuimelton omkiepert.” Veranderende rol van horeca In gemeentelijke sportcentra en zwembaden spelen verenigingen van oudsher een belangrijke rol. Die rol is volgens Van Dongen binnen De Koploper wel aan verandering onderhevig; met belangrijke gevolgen voor de horeca: “In het verleden draaide ‘de kantine’ vooral op de bieromzet van de zaalvoetballers. Dat is de afgelopen jaren sterk veranderd. Wij hebben de exploitatie van de horeca sinds enkele jaren weer in eigen hand genomen. De oorspronkelijk inrichting als ‘bruine kroeg’ is inmiddels aangepast nar een concept met een meer gezonde en recreatieve uitstraling. Nu maken ook steeds meer bezoekers van het zwembad gebruik van de mogelijkheden. Er is ook een balie aan de zwembadkant. In het assortiment is inmiddels ook veel gezonde voeding opgenomen, alhoewel je bij een dagje zwembad natuurlijk niet om het product ‘frietjes’ heen kunt. [gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="50982,50983"] Kinderfeestjes als marketingtool Kinderfeestjes zijn inmiddels ook een vast onderdeel van het aanbod van De Koploper geworden. Daarvoor worden niet alleen arrangementen in het zwembad aangeboden (o.a. mermaiding) ; ook een klimarrangement en voetbalfeestjes (vooral in trek bij meisjes!) zijn populair. Het is volgens Van Dongen niet de bedoeling om hier winst mee te maken: “We zien dat er op de kinderfeestjes veel kinderen meekomen die voor het eerst De Koploper bezoeken. Als die het naar hun zin hebben, dan hopen we dat ze op een later moment nog eens terugkomen. Zo feestje is een mooi moment om te laten zien wat je in huis hebt. Een van onze doelstellingen, die we op basis van de gemeentelijke sportnota hebben bepaald is om elk jaar 2% meer sportdeelnamen door de jeugd te realiseren.” Wij zijn de baas Door het splitsen van doelgroepen wordt al bij voorbaat gedacht aan het voorkomen van ergernissen. De groep met tieners, die nog wel eens voor onrust kan zorgen, krijgt binnen De Koploper weinig kans om rottigheid uit te halen: “Wij zijn hier de baas”, laat Van Dongen resoluut weten. “Als je dat uitstraalt, dan weet deze groep bij voorbaat al dat ze niets moeten proberen.” Nieuwe buitenzone De nieuwste aanwinst van zwembad De Koploper is een nieuwe buitenzone. Hier is een waterspeelspeelplaats ingericht, met name gericht op de jongste doelgroep (2 – 10 jaar). De oudere groepen kiezen volgens Van Dongen op mooie dagen eerder voor de strandjes aan de kuststrook van Lelystad. Voor ouders met jonge kinderen wordt hier een vrolijke en veilige speelzone gerealiseerd. De familieglijbaan is vooral gericht op de iets oudere kinderen. Er is gekozen voor een model die ouders samen met hun kinderen kunnen beleven. [gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="50988,50992,50993,50994"] Waar vroeger gold: “Als de kinderen het naar de zin hebben, dan zijn de ouders ook tevreden.”, zien we tegenwoordig dat de meereizende ouder meer eisen stelt aan zijn/haar voorzieningen. Van Dongen noemt enkele elementen die een verblijf voor de ouders aangenamer maakt:

  • - Wifi in het hele sportcomplex De Koploper. (is gratis aanwezig).
  • - Voldoende en comfortabele zit- en ligplekken (gerealiseerd met ligbedden).
  • - Voorzieningen die op orde zijn. Naast het toilet bijvoorbeeld ook voldoende kluisjes om de (dure) telefoons veilig op te bergen.
  • - Voldoende toezicht (alhoewel Van Dongen de ouders ook wijst op de eigen verantwoordelijkheid; “Kinderen worden niet ‘gedumpt’ in het zwembad.”).
  • - Een goede en uitgebreide horeca. (in de buitenzone is een horecapunt aanwezig).
Meer informatie:www.sportbedrijf.nl/sportlocaties/de-koploperwww.watergamesandmore.nl

(leverancier van de nieuwe buitenzone) Dit artikel verscheen in april in de Speelspecial van vakblad Recreatief Totaal