Heb je ooit gehoord dat een fikse verandering met gejuich werd ontvangen: "Joehoe, dat gaan we lekker allemaal even anders doen!" Mensen houden over het algemeen niet zo van veranderingen. Het is lastig om 'iedereen' mee te krijgen en dat gaat je zeker niet zomaar lukken ook. Veranderen is een proces waar je doorheen zal moeten gaan. Heb je ooit gehoord dat een fikse verandering met gejuich werd ontvangen: "Joehoe, dat gaan we lekker allemaal even anders doen!" Mensen houden over het algemeen niet zo van veranderingen. Het is lastig om 'iedereen' mee te krijgen en dat gaat je zeker niet zomaar lukken ook. Veranderen is een proces waar je doorheen zal moeten gaan.

Er zijn boekenkasten vol geschreven over veranderkunde, over changemanagement. Wanneer je weet dat je een verandering erdoor gaat krijgen, weet je op welke stapjes je kunt focussen.

  • Ongeveer 2,5% van de mensen behoren tot de innovators. Mensen die misschien wel hun hobby hebben gemaakt van veranderingen.
  • Daarna komen de early adopters met ca. 13,5%. Deze mensen houden de innovators goed in de gaten en zodra ze ook maar een beetje goed gevoel hebben bij het nieuwe, zullen ze overstag gaan. Daarna zal de massa het idee omarmen.

Dus 16% is je tipping point bij veranderingen. Wil je een verandering doorvoeren binnen een wat grotere organisatie, dan is 16% je tipping point. Kijk eerst eens hoeveel mensen je dus moet zien 'om te krijgen' voor je idee. Bij een organisatie van 50 mensen, ligt het omslagpunt dus bij 8 mensen. Daarna gaat het idee als een soort virus de andere ook wel besmetten om "om te gaan". Het is dan alleen nog maar een kwestie van tijd! Focus dus op vooral die eerste 8 mensen, zorg dat ze echte ambassadeurs van je idee zullen zijn. Help ze bij het bieden van handvatten. Desnoods schrijf je ze puntsgewijs op voor ze! Organiseer bijeenkomsten, waarin je de voordelen puntsgewijs gaat benoemen en kijk wie die eerste 16% zijn. Daarna kan je bijeenkomsten beramen, waarbij die eerste 16% een extra persoon mee kunnen nemen. Zo help en versnel je het verander proces! Net als een virus of een olievlek. Want allemaal weten we, we zullen moeten blijven veranderen om relevant te kunnen blijven! Heb focus op de 16%, dat is je kritische moment. Welke verandering wil jij nu doorvoeren en lijkt lastig te gaan? Ik ben benieuwd, wees welkom, Watersportcamping Heeg, de polletjes.