Westtoer heeft een onderzoek laten uitvoeren naar vakantiegangers in commercieel logies aan de Vlaamse kust. In 2015 kozen 2,5 miljoen toeristen voor een vakantie in deze regio. Onderzocht werden o.a. het profiel van de vakantieganger, de motivatie, de activiteiten, de tevredenheid en de bestedingen van binnen- en buitenlandse toeristen. Westtoer heeft een onderzoek laten uitvoeren naar vakantiegangers in commercieel logies aan de Vlaamse kust. In 2015 kozen 2,5 miljoen toeristen voor een vakantie in deze regio. Onderzocht werden o.a. het profiel van de vakantieganger, de motivatie, de activiteiten, de tevredenheid en de bestedingen van binnen- en buitenlandse toeristen.

De Kust telt in vergelijking met vijf jaar geleden meer nieuwe bezoekers. Het kustpubliek is ook jonger. Zee, strand en een gezellige vakantiesfeer blijven dé authentieke troeven van de Kust. Dit zijn enkele resultaten in een uniek vijfjaarlijks kustonderzoek van het provinciebedrijf Westtoer. Enkele conclusies:

  • Er werd door vakantiegangers in 2016 voor 800 miljoen besteed aan de  Vlaamse kust.
  • De hotelgast besteedt gemiddeld € 107,- per dag; de campinggast geeft het minste uit: € 43,00
  • Het marktaandeel van verblijf in een hotel is gegroeid van 32% in 2011 naar 37% in 2015. Verblijf in individuele vakantiewoningen kromp in marktaandel van 36% in 2011 naar 31% in 2015.
  • Aan de Vlaamse kust is het marktaandeel van een verblijf op een vakantiepark (18%) en op de camping (5%) relatief bescheiden.
  • 81% van de verblijfstoeristen aan de kust is afkomstig uit België. Het marktaandeel van Nederlandse gasten liep tussen 2011 en 2015 terug van 7 naar 4%. Er kwamen in 2015 meer Fransen (5%) en Duitsers (5%0) naar de kust.

[caption id="attachment_50035" align="alignright" width="300"] hoe wordt er geboekt[/caption]

  • 60% van de vakantiegangers boekt rechtstreeks bij de logiesaanbieder.
  • Demografie: gemiddelde leeftijd: 36 jaar; 34% komt met kinderen; 32% is 50-plusser; 32% komt in een ruimer gezelschap.
  • 49% van de vakantiegangers maakt gebruik van de kusttram om zich binnen de badplaats of tussen badplaatsen te verplaatsen.
Inspiratie voor nieuwe initiatieven

Het onderzoek geeft ook inspiratie voor nieuwe initiatieven aan de Kust. De vakantieganger verwacht nog meer faciliteiten bij slecht weer en een betere prijs/kwaliteitsverhouding bij restaurants en cafés. Vooral de Franstalige vakantiegangers verwachten een nog hogere bereidheid tot het spreken van een andere taal. Specifiek voor logies is er nog ruimte voor verbetering van het comfort. Meer informatie: http://corporate.westtoer.be/nl/kenniscentrum/kust/onderzoeken