Openluchtmuseum Bokrijk is op recreatief gebied een grote speler in Vlaanderen. Het ontving in 2016 315.000 betalende bezoekers (ruim 1 miljoen bezoekers in het totale park) en heeft voor de toekomst volop nieuwe ontwikkelplannen. De organisaties is een VZW (Vereniging Zonder Winstoogmerk), maar werkt wel samen met diverse ondernemers en kent ook eigen verdienmodellen.  Openluchtmuseum Bokrijk is op recreatief gebied een grote speler in Vlaanderen. Het ontving in 2016 315.000 betalende bezoekers (ruim 1 miljoen bezoekers in het totale park) en heeft voor de toekomst volop nieuwe ontwikkelplannen. De organisaties is een VZW (Vereniging Zonder Winstoogmerk), maar werkt wel samen met diverse ondernemers en kent ook eigen verdienmodellen. 

[caption id="attachment_49921" align="alignright" width="300"] er is ook veel aandacht voor het immateriele erfgoed[/caption] Openluchtmuseum Bokrijk werkt met een ambitieuze meerjarenplanning. Nieuwe attracties, thematentoonstellingen en evenementen zorgen immers voor media-aandacht en herhaalbezoek. Een groot deel van bewoners in de regio heeft een voordelige jaarkaart. (entreeprijs: € 12,50 / gezinsabonnement: € 95,00) Een recent project dat veel media-aandacht genereerde was het fietspad door het water. Plannen die voor de komende jaren in de planning staan zijn o.a.: 2017:

  • De Superette; Historische schuur wordt bakkerij waar zuurdezembrood wordt gebakken en het verhaal van het brood wordt verteld.
  • Restauratieplan; de historische gebouwen vragen natuurlijk om het nodige onderhoud. Eind 2016 is daarom 14,5 miljoen vrijgemaakt door de Vlaamse regering om in 5 jaar diverse gebouwen op te knappen.
  • Vaklab; open ateliers waar ambachtslieden kunnen leren en hun vak beoefenen.
2018:
  • Vaklab Bier; Het museum krijgt een unieke bierbeleving; 'Bier als Brand'. Paralel daaraan wordt een Bokrijkbiertje gelanceerd.
  • Glamping; hiermee speelt het museum in op de trend van glamorous camping. Het Glampingterrein wordt natuurlijk passend gethematseerd in de stijl van het park.

[caption id="attachment_49923" align="alignright" width="300"] de wereld van Breugel[/caption] 2019:

  • Toerisme Vlaanderen investeert bijna 2 miljoen euro in ‘De Wereld van Bruegel’, een topexpositie over de 16de-eeuwse schilder Pieter Breugel de Oude, die in 2019 in het Openluchtmuseum van Bokrijk te bezoeken is. De bezoekers zullen in Bokrijk helemaal ondergedompeld worden in het oeuvre en de leefwereld van Bruegel.

[caption id="attachment_49930" align="alignright" width="225"] fotografie en winkeltjes zijn ook plekken die zorgen voor inkomsten[/caption] Ondernemend Openluchtmuseum Het openluchtmuseum is onderdeel van het Provincieel Domein Bokrijk. Het openluchtmuseum is het enige onderdeel waar entree voor wordt geheven. Binnen het museum zijn enkele horecabedrijven actief die hun bedrijf op commerciele basis kunnen uitvoeren. Deze bedrijven maken gebruik van de historische gebouwen op het terrein. Ook diverse zelfstandigen, die een ambacht of kunstzinnig beroep uitoefenen kunnen binnen het park hun brood verdienen tijdens de openingsmaanden. Op doordeweekse dagen, waarop het park normaal gesproken erg rustig is, wordt ingespeeld op de schoolgroepenmarkt. Die kunnen tegen een zeer voordelig tarief kennismaken met het Vlaams (levend) Erfgoed. [caption id="attachment_49922" align="alignright" width="300"] workshop brood bakken[/caption] Het museum wil er voor zorgen dat de bezoekers actief kennis maken met een stukje geschiedenis. Een uitstekend instument daarvoor zijn de workshops waar bezoekers bij aan kunnen schuiven (o.a. pottenbakken, leerbewerking, boodjes bakken.) Bij de museumshop zijn muntjes (a € 2,50) te koop die toegang geven tot de workshops. Meer informatie: www.bokrijk.be/nl Manifest van ht museum in 15 standpunten