Uit de cijfers van het Food Service Instituut Nederland (FSIN) blijkt dat Nederlanders steeds vaker buiten de deur eten en dat ook het ontbijtje steeds vaker buitenshuis genuttigd wordt. Slaat deze trend ook over op de vakantieparken? Uit de cijfers van het Food Service Instituut Nederland (FSIN) blijkt dat Nederlanders steeds vaker buiten de deur eten en dat ook het ontbijtje steeds vaker buitenshuis genuttigd wordt. Slaat deze trend ook over op de vakantieparken?

De hardware, in de vorm van restaurants, is al aanwezig. Het ontbijt kan zorgen voor een hogere bezetting. In de parken van CenterParcs wordt al specifiek ingespeeld op het ontbijtmoment. Ernest van de Voort, manager marketing en concepts bij Albron (Verzorgt o.a. de foodservice van CenterParcs) is bij deze ontwikkeling betrokken en wil graag een toelichting geven… Ontbijttrend recreatiebedrijven? In steden zie je steeds meer mogelijkheden om een ontbijtje buiten de deur te nuttigen. Herkennen jullie deze behoefte ook bij recreatiebedrijven? Van de Voort: “Wij zien deze beweging vrijwel dagelijks in onze Starbucks outlets op verschillende universiteiten in Nederland. Deze beweging is eigenlijk al enige tijd aan de gang. Met name de millennial generatie (geboren tussen 1980-2000) voert deze beweging aan. Daar waar eerdere generatie vooral de voorkeur gaf aan ‘liquid breakfast’ (snelle, vaak vloeibare en gezonde drinkontbijt oplossingen thuis of onderweg) geeft de Millennial generatie er de voorkeur aan vaker buiten de deur te eten, en dus ook te ontbijten. Ze zijn daarnaast selectief in wat ze eten (kwaliteit en voedingswaarde).” [caption id="attachment_49713" align="alignright" width="300"] verse broodjes = vakantiegevoel[/caption] Ontbijtopties Op campings en bungalowparken ontbijten veel mensen nu nog bij hun eigen overnachtingsplek. Bij CenterParcs zijn jullie in staat om mensen te verleiden om toch ‘buitenshuis’ te gaan ontbijten. Met welke argumenten haal je de mensen over? Van de Voort: “Voor ons is het ontbijt tijdens het vakantie verblijf een belangrijk maaltijdmoment. We hebben hier drie oplossingen voor.

  1.  De eerste is onze bakkerij. Vrijwel alle gasten halen hier in de ochtend hun verse brood. Dat is echt een vakantieding; samen met de kinderen vers stokbrood halen. Omdat we de bakkerijen onderdeel maken van onze supermarkten lopen gasten ook meteen langs de verse jus, de vleeswaren etc. Hier is dus sprake van veel impuls bijverkoop.
  2.  Een tweede is de Cottage breakfast delivery service. We leveren dan iedere dag verse broodjes aan de deur of zelfs een volledig pakket met ontbijtverwennerijen. Optimaal gemak!
  3. [caption id="attachment_49714" align="alignright" width="300"] vers ontbijt[/caption] De meest luxe vorm van ontbijten vindt plaats in ons buffet restaurant. Wij noemen dit het rise en shine ontbijt buffet. Een enorme variatie aan verse ontbijtproducten is uitgestald in een buffetvorm waar we een eitje bakken zoals je het wilt, en we bereiden verse wafels, wentelteefjes en American pancakes a la minute. Dat is het echte optimale zorgeloze vakantiegevoel en daar appelleren we aan. Een dergelijk aanbod is vooral interessant voor ‘actieve’ gezinnen die het maximale uit hun verblijf willen halen en dus hun beschikbare verblijfstijd maximaal willen benutten. Daarnaast is het ontbijt buffet ook echt een uitkomst voor gezinnen met kleinere kinderen tot een jaar of 7-8. Die zijn doorgaans bijtijds wakker en vragen dan al aandacht. Met z’n allen naar het buffet is dan een uitkomst en een avontuur.”
Nederlandse PapcultuurNederland had in het verleden geen echte ontbijtcultuur. Waarschijnlijk is deze overgewaaid naar Nederland dankzij toeristen. Nemen wij alleen de buitenlandse gewoonten over, of kan er in Nederland ook een heel eigen cultuur ontstaan?

Van de Voort: “Wij hebben eigenlijk een cultuur van pap eten. De intercontinentale ontbijtcultuur is inderdaad van buitenlandse origine. Ik denk dat we in Nederland steeds vaker en vooral tijdens vakantie openstaan voor ontbijt. Dat is ook belangrijk want het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Hier neem je de essentiële brandstof op om de dag goed te starten. Overigens verwachten onze buitenlandse gasten een uitgebreid buffet tijdens hun verblijf. En aangezien Nederlanders steeds vaker en verder reizen zijn ook zij gewend aan kwalitatief en gevarieerde ontbijt opties.” [caption id="attachment_49715" align="alignright" width="300"] Engels ontbijtje[/caption] Internationale wensen Zijn er grote verschillen in wensen tussen toeristen uit verschillende landen als het gaat om ontbijtwensen? En kun je ook aangeven welke items je voor diverse nationaliteiten zeker niet mag vergeten? Van de Voort: “Ja er zijn zeker verschillen! Een Fransman verwacht een traditioneel Frans ontbijt als onderdeel van de variatie aan te treffen (vaak eten Fransen gewoon een intercontinentaal ontbijt trouwens en zijn helemaal niet trouw aan hun eigen ontbijt cultuur) Een Duitser zal de gerookte zalm missen als deze niet op het menu staat, en Engelsen wensen worstjes en bonen in tomatensaus. Overigens wordt het aanbieden van glutenvrije opties ook steeds belangrijker. Steeds meer gasten vragen hier om ondanks het feit dat ze helemaal geen intolerantie op dit gebied hebben.” [caption id="attachment_49716" align="alignright" width="300"] ontbijtbuffet[/caption] Buffet of a la carte In welke situatie kies je voor een a la carte ontbijt en wanneer voor een ontbijtbuffet? Van de Voort: “Voor ons geldt dat we naast het buffet in ons cafè ook een a la carte ontbijt serveren…eventueel met Champagne. Dit is voor de luxe uitslapers… en het is de hele dag beschikbaar. Echt een service. Doorgaans kies je voor een a la carte optie als je een kleiner volume ontbijtgasten hebt of wanneer gasten persoonlijke service vragen en ook bereid zijn om (extra) te betalen. Een buffet is minder arbeidsintensief en ondersteunt in het verwerken van veel gasten die vaak allemaal op het zelfde moment komen. In de ochtend zijn gasten soms wat minder geduldig en willen ze snel hun eitje of koffie…een buffet is dan de beste optie. Er zijn overigens ook combinaties van buffet en a la carte mogelijk.” [caption id="attachment_49720" align="alignright" width="300"] keuze met een (aantrekkelijke) menukaart[/caption] All inclusive of upsell Is het verstandig om ontbijt in het totaalpakket aan te bieden. (zoals veel hotels dat al langer doen) of zijn er mogelijkheden voor upsell? Van de Voort: “Ik denk dat je gasten altijd de keuze moet bieden om een ontbijt separaat te reserveren. In een omgeving waar weinig alternatieven zijn ( Zoals op een afgelegen bungalowpark) is het op het park nuttigen van het ontbijt vaak een vanzelfsprekendheid. Bij verkoop is dan ook logisch om dit aan te bieden. In een stedelijke omgeving zullen gasten er wellicht liever erop uit gaan en elders willen ontbijten. Ik zag in Zuid-Afrika ook veel voorbeelden waarbij hotels afspraken maakten met restaurantjes rondom het hotel waar gasten dan terecht konden. Het hotel verzorgde dan de reservering en ontving een commissie van het restaurant voor iedere aangereikte reservering.” Service of verdienmodel In het verlengde van vorige vraag: Is het ontbijt vooral een verdienmodel of is de rol in de totaalbeleving/dienstverlening belangrijker? (en mag je er ook best wat verlies op maken?) Van de Voort: ”Het ontbijt is absoluut een verdienmodel. Het is het allereerste omzetmoment in de dag, in een restaurant dat anders leeg zou staan. De keuken begint een paar uurtjes eerder dan normaal en kan de uitvoering gelijktijdig doen met de mise en place voor de lunch of diner. Ontbijt bestaat vaak uit producten met een lagere inslag en zijn daarop kun je makkelijker een goede marge maken.” [caption id="attachment_49717" align="alignright" width="300"] zuivel en fruit worden belangrijker[/caption] Gezond en verantwoord Jullie hebben ook onderzoek gedaan naar de ingrediënten van een ontbijtje. Wat zijn de belangrijkste conclusies uit dat onderzoek als je kijkt naar de rol die het heeft op het welbevinden van de gast? Van de Voort: “Het is van belang dat de gerechten die je serveert herkenbaar zijn van thuis. Hele extreme dingen blijven liggen. Daarnaast is het van belang dat je de mogelijkheid biedt om aan te geven hoe je iets bereidt wilt hebben. Steeds belangrijker wordt fruit, zuivel en granen en meusli. Gasten gaan steeds bewuster om met eten en wat ze eten. Hier moet je echt naar luisteren om relevant te zijn en te blijven. Wij hebben hiervoor concepten ontwikkeld binnen het buffet zoals yoghurtbarn, Mueslibar ( pick & mix) , Wafels en wentelteefjes, smoothies & Juices ( ook groenten sappen) etc. Steeds vaker zijn ‘variatie en vers’ de belangrijkste keuzecriteria.” [caption id="attachment_49718" align="alignright" width="300"] kinderen ook blij aan tafel[/caption] Kindermenu Jullie besteden ook aandacht aan ontbijt voor kinderen (op Center Parcs). Waarin is een kinderontbijt anders dan een volwassen ontbijt? Van de Voort: “Eigenlijk in helemaal niets! We bakken pannenkoeken en wafel en wentelteefjes. Dat vinden kinderen echt een verwennerij. Belangrijker is de entourage! We hebben in onze buffet restaurants speelgebieden ingericht voor kinderen. Voor specifieke leeftijdsgroepen specifieke plekken ( kinderen van 3 hebben andere behoeften van spelen dan kinderen van 6). Ze hoeven dus niet aan tafel te blijven zitten. Dat maakt dit moment in de dag een ontspannend moment in plaats van een verplichting.” [caption id="attachment_49724" align="alignright" width="300"] speelhoekje[/caption] Om ouders te helpen om hun kinderen gezond te laten eten heeft van de Voort ook actie ondernomen: “Kinderen bepalen vaak wat er op vakantie wordt gegaan. Wij stellen ons tot doel dat we ouders helpen kinderen andere keuzes te maken. Dat doen we door te “nudgen” (kleine duwtjes geven) naar gezondere of betere producties maar ook minder direct op het kind gerichte marketing op ongezonde producten te voeren.” Dit artikel verscheen eerder in de Foodservice special van Recreatief Totaal, april 2017 met dank aan: Ernest van de Voort, Albron leisure www.albron.nl/branches/in-de-vrije-tijd