De horeca zag de omzet het eerste kwartaal met 6,4% toenemen ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2016. Robèr Willemsen, voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland (KHN): “We zitten als branche nog steeds in de lift, dus dat is mooi. Maar we moeten de CBS-cijfers, die vandaag verschenen, iets nuanceren: we zien ook meer faillissementen en bedrijven die de komende tijd geen groei verwachten. Het is dus niet overal goed nieuws. En we moeten er als horecabranche voor zorgen dat we voldoende nieuwe medewerkers aan ons kunnen binden. Dat is onze uitdaging voor de komende tijd!” De horeca zag de omzet het eerste kwartaal met 6,4% toenemen ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2016. Robèr Willemsen, voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland (KHN): “We zitten als branche nog steeds in de lift, dus dat is mooi. Maar we moeten de CBS-cijfers, die vandaag verschenen, iets nuanceren: we zien ook meer faillissementen en bedrijven die de komende tijd geen groei verwachten. Het is dus niet overal goed nieuws. En we moeten er als horecabranche voor zorgen dat we voldoende nieuwe medewerkers aan ons kunnen binden. Dat is onze uitdaging voor de komende tijd!” [caption id="attachment_49684" align="alignright" width="300"] kasteel Haarzuilen[/caption]De horeca profiteert van het stijgende consumentenvertrouwen en de groeiende bestedingen, zo blijkt uit de kwartaalmonitor horeca van het CBS die vandaag is gepubliceerd. Er werd meer gegeten en gedronken in de horeca. Ook de aanhoudende groei in het toerisme is gunstig. Er werd meer overnacht in Nederlandse hotels door zowel binnenlandse (+3,6%) als buitenlandse (+8,2%) gasten. Robèr Willemsen: “We zien nog steeds groei. Groei die dit kwartaal wel wat afvlakt, maar dat is logisch, want de markt wordt niet groter, terwijl er wel meer horecaondernemers bij zijn gekomen. Daarnaast zie je grote verschillen: zowel regionaal als per bedrijfstak. Ook dat is logisch, want dé horeca bestaat eigenlijk niet. Onze branche is ontzettend divers: van kleine hotels tot ketenhotels, van sterrenrestaurants tot de snackbar en van een klein koffiezaakje tot een discotheek. Er zijn horecaondernemers waar het heel goed gaat, er worden nieuwe, goedlopende concepten geïntroduceerd en ketens en hotels zitten in de lift. Maar er zijn ook bedrijven die van ver komen en het nog steeds zwaarder hebben. Doordat er meer concurrentie is en vanwege de hogere loonkosten. De grootste uitdaging voor onze branche ligt de komende tijd in het aantrekken en behouden van voldoende medewerkers. Het aantal vacatures groeit en we moeten er dus voor zorgen dat we een aantrekkelijker werkgever zijn en blijven. Dat vraagt naast goed werkgeverschap ook om betere en minder ingewikkelde regels van de overheid. Want dan kunnen we nieuwe medewerkers een mooie baan in de horeca bieden.” Bron: persbericht KHN Beweging in overleg CAO horeca Dinsdag 30 mei kwam de cao-commissie van FNV Horeca bijeen. De commissie heeft groen licht gegeven voor een overleg met Koninklijke Horeca Nederland om te onderzoeken of we kunnen komen tot een nieuwe cao voor de sector horeca. Het initiatief om het overleg te starten komt vanuit Koninklijke Horeca Nederland. De thema’s die FNV Horeca gedurende het cao-overleg centraal wil stellen zijn: loon, werktijden en scholing. FNV Horeca is half mei de campagne Horeca verdient beter gestart om aandacht te vragen voor de situatie van horecamedewerkers. Zij hebben recht op een beter loon en fatsoenlijke afspraken, zodat ze hun werk met plezier kunnen uitvoeren. bron: FNV Horeca Meer informatie: horecaverdientbeter.nl