De Museumkaart maakt het al 35 jaar heel makkelijk een museum binnen te stappen. Met de verfriste kaart – gepersonaliseerd met een profielfoto – zijn in het jubileumjaar 2016 8,5 miljoen bezoeken gebracht aan meer dan 400 musea. Zo blijkt uit het jaarverslag 2016. De Museumkaart maakt het al 35 jaar heel makkelijk een museum binnen te stappen. Met de verfriste kaart – gepersonaliseerd met een profielfoto – zijn in het jubileumjaar 2016 8,5 miljoen bezoeken gebracht aan meer dan 400 musea. Zo blijkt uit het jaarverslag 2016.

De museumkaart is daarmee een uitstekend marketinginstrument voor de deelnemende musea. Zij ontvingen in 2016 63%  van de normale entreeprijs voor een bezoeker die met een museumkaart naar binnen komt. (t.o.v. 60% in 2015) Dat lijkt een grote korting. De Museumkaart maakt een bezoek laagdrempeliger. Hierdoor komen ook nieuwe groepen binnen. Bijvoorbeeld mensen die even een voorproefje willen nemen op een later bezoek; of gasten die gebruik willen maken van het museumcafé. Enkele feiten uit het jaarverslag:

  • In 2016 steeg het aantal Museumkaarthouders van 1,2 miljoen naar bijna 1,3 miljoen. Van de bijna 1,3 miljoen Museumkaarthouders is een groeiend aantal jonger dan 12 jaar.
  • Het aantal bezoeken met de Museumkaart steeg 2,5% t.o.v. 2015 tot 8,5 miljoen.
  • Museumkaarthouders bezochten in de 12 maanden dat hun kaart geldig is gemiddeld 6,6 keer een museum. Ze leggen gemiddeld meer museumbezoeken af dan niet-kaarthouders.
  • De gewogen gemiddelde toegangsprijs van vol betalend bezoek bedroeg in 2016 € 10,20 ten opzichte van € 9,90 in 2015.
  • De bezoekvergoeding voor Museumkaartbezoeken in 2016 bedroeg 63% van de gemiddelde toegangsprijs op basis van voltarief. Hiermee is een bedrag gemoeid van € 54,6 miljoen. Dat is 5% meer dan de 52 miljoen euro die musea in 2015 ontvingen.

De Museumkaart zorgt overigens niet alleen voor meer bezoeken en entreegelden maar ook voor meer inkomsten uit horeca en winkel. Siebe Weide, directeur van de Museumvereniging, de uitgever van de Museumkaart.: “Het publiek weet musea steeds beter te vinden. Dat komt omdat musea ons verbinden: met het verleden, met het nu, met het grote verhaal over wie we werkelijk zijn. Musea slagen er steeds beter in om met hun prachtige collecties verhalen te vertellen die we niet mogen vergeten. Dat musea leuk en leerzaam zijn, is ook van invloed op de aanhoudende stijging van het aantal kaarthouders. En vooral ook onder kinderen tot en met 12 jaar die bijvoorbeeld met hun grootouders op pad gaan” De exploitatie van de Museumkaart is ondergebracht in Stichting Museumkaart. De stichting is ongesubsidieerd, heeft geen winstoogmerk en zorgt er voor dat alle opbrengsten ten goede komen aan de musea. De stichting is onderdeel van de Museumvereniging, de brancheorganisatie van musea. In onze snel veranderende samenleving vertellen musea verhalen die niet vergeten mogen worden. Met hun collecties verrassen en verrijken musea bezoekers, gemeenschappen en de maatschappij als geheel. Meer informatie: www.museumkaartjaarverslag.nl/2016