Wereldwijd kiezen twee keer zoveel mensen voor een relaxvakantie dan voor een actieve vakantie. Toch zijn er aanzienlijke verschillen per land. In Frankrijk en Italië schuift de verhouding richting de 50/50. Nederland en België lopen aardig in de pas met de internationale trend die werd onderzocht door bureau GfK. Wereldwijd kiezen twee keer zoveel mensen voor een relaxvakantie dan voor een actieve vakantie. Toch zijn er aanzienlijke verschillen per land. In Frankrijk en Italië schuift de verhouding richting de 50/50. Nederland en België lopen aardig in de pas met de internationale trend die werd onderzocht door bureau GfK.

[caption id="attachment_49272" align="alignright" width="300"] relax[/caption] Voorkeur per leeftijd Alhoewel de algemene voorkeur uitgaat naar relaxvakanties zijn er wel verschillen per leeftijdscategorie. Teenagers zijn daarin het sportiefst met een verhouding relax/actief van 51/43%. Veel teenagers gaan nog met de familie op vakantie. Die hebben dan ook een lichte invloed van deze familievakanties. Daar ligt de verhouding relax/actief op 57/39%. Families met jongere kinderen (0-6 en 6-12) kiezen juist bij voorkeur weer voor de vakanties met een hoge relaxcomponent. Het zijn niet de oudste vakantiegangers die de hoogste voorkeur hebben voor een relaxvakantie, maar juist de 40-ers die het vaakst kiezen voor relaxed en ontspannen. (64%). Bij de 60-plussers ligt dit percentage op 57%. [caption id="attachment_49273" align="alignright" width="300"] actief[/caption] Belgen net wat actiever op vakantie dan Nederlanders In Nederland en België valt op dat bij de groep 20 - 29 jaar de voorkeur juist wel uitgaat naar een sportieve vakantie. (NL: 45 t.o.v. 43% - 12% weet het niet. Be: 50 t.o.v. 44% - 6% weet het niet)) Wereldwijd kiezen vrouwen net wat vaker voor een actieve vakantie. In Nederland en België zijn het de mannen die een grotere voorkeur voor een actieve vakantie hebben. (NL: Mannen actief/relax/onbekend: 38/52/10% - Vrouwen actief/relax/onbekend: 33/57/10%. Be: Mannen actief/relax/onbekend: 41/53/7% - Vrouwen actief/relax/onbekend: 35/55/10%) Meer informatie: www.gfk.com