Online verandert snel. Heel snel. De ontwikkeling van technologie, de maatschappelijke acceptatie en adoptie van apparaten als smartphones en smartwatches draagt hier natuurlijk aan bij. Waar in 2015 al meer zoekopdrachten via mobiel dan desktop plaatsvonden, optimaliseerde Google afgelopen jaar haar zoekmachine voor mobiel. Online verandert snel. Heel snel. De ontwikkeling van technologie, de maatschappelijke acceptatie en adoptie van apparaten als smartphones en smartwatches draagt hier natuurlijk aan bij. Waar in 2015 al meer zoekopdrachten via mobiel dan desktop plaatsvonden, optimaliseerde Google afgelopen jaar haar zoekmachine voor mobiel. Voor een recreatieondernemer zijn deze ontwikkelingen nauwelijks te volgen. Laat staan dat het mogelijk is om te bedenken hoe je als ondernemer hiermee om moet gaan. En dan hebben we het nog niet eens over het inzetten hiervan. Ook in 2017 zal de digitale wereld weer gaan veranderen. Heb jij met online marketing te maken in de recreatiebranche? Wees je dan bewust van de volgende ontwikkelingen.

1. Ja, echt… uw gast gebruikt een smartphone

Door de opkomst van smartphones, is het lastiger te achterhalen in welke fase de websitebezoeker zit. Is dit pas de eerste keer dat hij of zij uw bedrijf ziet of is die persoon een regelmatige boeker? Dit bepaalt natuurlijk de boodschap die je over wilt brengen en de manier hoe je marketing dient te bedrijven naar deze persoon toe. Interpreteren van resultaten “De resultaten blijven achter? We moeten een nieuwe website!” Een veelgehoord argument in de markt. Wat vaak wordt vergeten, is het analysen van deze resultaten met bijvoorbeeld Google Analytics. Vaak zien wij dat het resultaat achterblijft, omdat de conversie op smartphones en tablets achterblijft. Gasten gebruiken steeds vaker smartphones. Zo heb je in verhouding ook meer bezoekers via smartphones dan via tablets. Zonder optimalisatie van je website voor smartphones en online marketing kanalen en campagnes, wordt het lastig in 2017. Een nieuwe website is niet nodig. Optimalisatie des te meer. Investeer jij ook in je website en test je deze op PC of laptop? Dat is verleden tijd. Sneller contact Het is belangrijk in de beleving van een gast, dat er snel en gemakkelijk contact gelegd kan worden. Tegenwoordig is dit mogelijk via WhatsApp of Facebook Messenger. Men wil niet meer lang moeten wachten op antwoorden. Het liefst wil de consument nu antwoord en op deze momenten is er vaak alleen een smartphone in de buurt. Roamingkosten verdwijnen Het jaar 2017 zullen we gaan herinneren als het eerste jaar dat roamingkosten gaan verdwijnen. Waar afgelopen jaar providers nog een maximaal tarief mochten rekenen voor bellen en internetten in het buitenland, wordt dit 1 juli 2017 helemaal afgeschaft. Wat betekent dit voor ons? WhatsAppen met het thuisfront, Spotify luisteren, bingewatchen via Netflix op vakantie en SnapChat gebruiken voor de tofste vakantiefilmpjes zal volstrekt normaal worden. Denk hierover na aankomende zomervakantie. De buitenlandse gast zal in Nederland minder afhankelijk zijn van WiFi. Dit geldt natuurlijk ook voor de Nederlander in het buitenland.

2. Relevantie

Advertentie giganten als Google en Facebook snappen goed dat je relevantie moet zijn voor jouw gast. Zo kwam er Customer Match (in navolging van Facebook) voor Google AdWords, waarmee je bijvoorbeeld frequente boekers een andere advertentie kunt laten zien dan nieuwe gasten. Wees relevant is de boodschap. Demografie en zoekmachines Google lanceerde afgelopen oktober ook de optie om advertenties af te stemmen op demografische kenmerken als leeftijd en geslacht. Zo is het mogelijk om personen van 25-34 jaar een advertentie voor families te laten zien als men zoekt naar een vakantie. Personen van 65 jaar en ouder kun je een advertentie voor senioren met een pagina over seniorenkorting laten zien. Email blijft een belangrijk kanaal De opkomst van mobiel maakt het lastiger om bezoekers goed op te kunnen volgen in zoekmachine marketing campagnes. Waarom? Cookies verdwijnen tussen apparaten, als men niet inlogt. Email blijft een kanaal waar opvolging goed mogelijk is. Je hebt immers altijd contact met een e-mailadres van een persoon. Ook blijft het een kanaal waarbij je één-op-één kunt communiceren met de lezer. Toch wordt in de recreatiebranche niet alles eruit gehaald wat erin zit. Bedenk voor jezelf...
  • Stuur jij nog 1 nieuwsbrief naar alle lezers?
  • Krijgen frequente boekers andere emails dan nieuwe abonnees?
  • Welke mails krijgt men tussen het moment van boeken en aankomst?
  • Wat wordt er gedaan om bezoekers nogmaals te verleiden tot een bezoek?

3. Nieuwe technieken en robotisering

Afgelopen jaar dachten we met z’n allen dat Virtual Reality hét ding ging worden voor 2016. Ook wij schreven hier een stuk over op Travelnext.nl. VR brillen lagen nu eenmaal bij de HEMA voor slechts 15 euro. Adoptie kon niet meer ver weg zijn... Mixed reality Toch is 2016 niet helemaal het jaar geworden van Virtual Reality, terwijl de nieuwe trend alweer is aangekondigd: Mixed Reality. 2017 zal niet het jaar worden waarin Mixed Reality door iedereen gebruikt gaat worden, maar de verwachting is wel dat komend jaar veel mensen hiermee in aanraking gaan komen. Een voorbeeld hiervan? Microsoft is bezig met de Hololens. Wikipedia: “Mixed Reality is een samenvoeging van reële en virtuele werelden aan nieuwe omgevingen en visualisaties waar de fysieke en digitale objecten naast elkaar bestaan te produceren en te communiceren in real time.” Chatbots Technologiebedrijven investeren hier al vol in. Chatbots zijn geautomatiseerde gesprekspartners, bijvoorbeeld in te zetten voor klantenservice doeleinden. Zo kun je een hoop vragen afvangen als bedrijf zijnde, door chatbots in te zetten. De consument kan op zijn beurt snel antwoord ontvangen. Zo vind de messaging app Mezi de beste deals voor jou, gebaseerd op wat jij naar de chatbot stuurt. In de recreatiewereld zal een dergelijke chatbot natuurlijk ook mogelijk zijn, om een “camping in Frankrijk” te vinden of inspiratie op te doen voor een dagje uit.

4. De invloed van Voice Search

Voice Search gaat het maken in 2017. Voice Search is het zoeken binnen een zoekmachine, op basis van een spraakopdracht. Je praat tegen je telefoon. Je telefoon zoekt in zoekmachines. Jij krijgt het antwoord waar je naar zoekt. De cijfers: 55% van de tieners en 41% van de volwassenen gebruikt Voice Search op een dagelijkse basis in Amerika (n=1.400). Geen ingetypte zoekopdrachten meer, maar spraakopdrachten. De opkomst van Voice Search zal de manier hoe we SEA en SEO bedrijven ingrijpend veranderen. Hoe?
  • Spellingscorrectie Op basis van jouw spraak, definieert Google een zoekopdracht. Waar de mens vaak nu vaak woorden niet helemaal juist spelt, zal dit in de toekomst minder vaak voorkomen. Ligt jouw camping toevallig in Gasselterboerveenschemond? Dan zul je in de toekomst minder vaak misspellingen tegen komen en hoef je hiervoor minder vaak brede zoekwoorden in te zetten.
  • Jouw historische zoekopdrachten Voor Google is het mogelijk om “het” te kunnen definiëren in een spraakopdracht. Als mijn eerste spraakopdracht is: “Campings op de Veluwe” en ik vervolgens vraag “Mag ik hier foto’s van zien?”, dan weet Google dat ik foto’s van de Veluwe wil zien.
  • Context Een van de belangrijkste voor de recreatiemarkt is de context op basis van locatie. De vraag “waar is het dichtbijzijnste hotel” kan Google beantwoorden, doordat jouw locatie bekend is. Ook de vraag “zoek voor mij een restaurant”, gesteld door mensen op jouw vakantie, kunnen ineens zeer interessant zijn als er een restaurant aanwezig is. Vanuit dit perspectief wordt het interessant om op je eigen park te gaan adverteren met Google AdWords, voor het restaurant op je eigen vakantiepark.
SEA en SEO Er zullen meer vragen gesteld worden in zoekmachines. Een logisch gevolg is dat zoekopdrachten steeds meer woorden zullen bevatten. Zoekopdrachten met “waar”, “wie”, “hoe” en “wat” zullen steeds gebruikelijker worden. Pagina’s zoals “Veelgestelde vragen” kunnen in de toekomst beter uitgesplitst worden naar aparte pagina’s om op SEO-gebied meer bezoekers te krijgen. SEA campagnes moeten vaker ingezet worden met brede zoekwoorden of broad match modified, om te kunnen adverteren op de zoekopdracht.

5 Video en social media

Video brak afgelopen jaar definitief door op social media. Facebook laat video’s steeds vaker in de tijdlijn verschijnen. Advertenties met foto’s krijgen steeds minder ruimte. Initiatieven als Facebook Live worden breed uitgerold en afgelopen jaar werd Instagram Stories gelanceerd. Video, livestreaming en 360 blijft groeien en de beleving wordt steeds belangrijker. Advertenties Een advertentiecampagne via Facebook met alleen foto’s is niet langer goed genoeg. Wij zien de laatste tijd steeds betere resultaten met video’s of diashows als promotiemateriaal binnen Facebook. Diashows (of diavoorstellingen) zijn in Facebook zelf te maken. Het enige wat vereist is zijn foto’s of een video. Met de functie diashow kun je zelf eenvoudig een aantal foto’s achter elkaar monteren, met daarin geluid of tekst. Zo kun je een leuke sfeerimpressie maken van jouw recreatiebedrijf. Investeer in 2017 dus in je video- en beeldmateriaal. Met dank aan: Corné den Braber, online marketeer en strategist Red Online Marketing, gespecialiseerd in campagnes in recreatie en toerisme. Dit artikel verscheen in februari 2017 ook al in de marketing-editie van vakblad Recreatief Totaal www.redonlinemarketing.nl