In juni 2017 opent het Duitse attractiepark Europa-Park het "Voletarium", een 'flying theater' met een capaciteit van 1.400 personen per uur. De attractie wordt gesponsord door vliegtuigmaatschapij EuroWings. Op de website van EuropaPark wordt informatie gedeeld over de realisatie van de nieuwe attractie. In juni 2017 opent het Duitse attractiepark Europa-Park het "Voletarium", een 'flying theater' met een capaciteit van 1.400 personen per uur. De attractie wordt gesponsord door vliegtuigmaatschapij EuroWings. Op de website van EuropaPark wordt informatie gedeeld over de realisatie van de nieuwe attractie. Flying Theater Een 'flying theater' is een attractie waarbij de bezoekers zittend in een brede stoeltjeslift, hangend voor een gigantisch gebogen scherm een film beleven. De beelden laten een vlucht over de mooiste steden en landschappen van Europa zien. Doordat de gondel kan bewegen krijgen de bezoekers de indruk dat ze meevliegen met de film. De "Voletarium"-vlucht duurt 4,5 minuut. Het filmdoek kent een doorsnee van 21 meter en heeft een oppervlakte van 425 m2. Effecten als wind, water, geur en het nieuwste surround geluidssysteem, maken de beleving nog intenser. De attractie is toegankelijk voor iedereen vanaf 4 jaar. Gesponsorde attractie Europa-Park heeft inmiddels een goede traditie opgebouwd om de bekostiging van een nieuwe attratie deels te laten sponsoren. De sponsor krijgt in ruil exposure in de nieuwe attractie. Eerdere voorbeelden zijn o.a. de achtbanen silver Star (Mercedes), en Blue Fire (Gazprom). Ook voor de attractie "Voletarium' is een commerciële partner gevonden. De keuze voor vliegtuigmaatschappij Eurowings was heel logisch, want de thuishaven van deze Lufthansa-dochter is Stuttgart, eveneens in Baden-Württemberg. De vliegmaatschappij zal in de attractie op bepaalde plaatsen zichtbaar zijn en in ruil daarvoor vliegt vanaf deze week een opvallende Airbus A320 in Europa-Park-kleuren vanaf Stuttgart naar diverse bestemmingen op het Europese continent. Bouwproces van de nieuwe attractie Steeds vaker wordt de toekomstige bezoeker al tijdens de realisatie van de nieuwe attractie geïnformeerd over de voortgang en de wetenswaardigheden van de nieuwe attractie. Dat gebeurt ook bij deze attractie. De informatie is opgesplitst in drie thema's:
  1. Architectuur
  2. Storytelling
  3. Het ontstaan van de film
Brogent levert het 'vliegsysteem', maar ook Kraftwerk is aan boord. (zie artikel op blooloop.com) Verder werken Mack Media en Ambient samen aan de film. Zij maakten hiervoor de afgelopen periode op diverse locaties opnamen met drones en helikopters. Meer informatie: www.voletarium.de/en/