Entertainmentcentrum De Voltage in Tilburg was op 23 maart het toneel van 'Het Leukste Dagje Uit'; een conferentie over de ontwikkeling van Family Entertainment Centers (FEC). Wat vooral duidelijk werd is dat FECs een zeer veelzijdige verschijningsvorm hebben en dat we pas aan de vooravond staan van de ontwikkeling van FECs in Nederland. Entertainmentcentrum De Voltage in Tilburg was op 23 maart het toneel van 'Het Leukste Dagje Uit'; een conferentie over de ontwikkeling van Family Entertainment Centers (FEC). Wat vooral duidelijk werd is dat FECs een zeer veelzijdige verschijningsvorm hebben en dat we pas aan de vooravond staan van de ontwikkeling van FECs in Nederland.

Family Entertainment Centers zijn eigenlijk vooral clusters van attracties die elkaar versterken. Door samen te werken of meerdere attracties onder één dak aan te bieden kun je kosten besparen, een veel bredere doelgroep aanspreken, en de gasten langer aan je binden. Bij de ideale FEC is er sprake van een totaalconcept, met één entree en een mooie mix aan grotere en kleinere attracties en horecavoorzieningen. (Meer informatie: Publicatie Family Entertainment Centers - Uitgegeven door Pleisureworld.) De Voltage is een mooi voorbeeld van een Family Entertainment Center, die is ontstaan vanuit een evenementenorganisatie. Het is daarmee een van de eerste FECs in Nederland. De definitie van 'FEC' heeft nog altijd geen echte vaste vorm gekregen. Tijdens de rondleiding leren we van de ervaringen van De Voltage en worden ook onderling veel nuttige tips gedeeld: [gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="48814,48815,48816,48817,48818,48819"] Trends "Het fenomeen FEC is nog maar net aan een opmars in Nederland begonnen.", aldus trendwatcher Hans van Leeuwen, "Waar de eerste FEC's vooral een verzameling waren van losse attracties, zie je dat er steeds meer aandacht wordt besteed aan het totaalconcept."Van Leeuwen somt de belangrijkste FEC-trends van dit moment op:

  • Storytelling, show en theater wordt toegevoegd aan het FEC concept. Deels als onderdeel van d attracties, maar het is ook van belang voor het totaalconcept.
  • Waar FECs van oorsprong waren geclusterd binnen een gebouw, zie je dat er nu ook buitenzones ontstaan. Daarmee heb je ook een aantrekkelijk alternatief op zonnige dagen.
  • Voor een succesvolle introductie van VR attracties is het nog te vroeg. De huidige attractievormen zijn nog niet gebruiksvriendelijk genoeg.
Haalbaarheid en groeipotentieel

Pieter Cornelis (in de wandelgangen 'de pretparkprofessor'.) bekeek in zijn lezing de haalbaarheid van nieuwe concepten en het groeipotentieel. Dat is geen onbelangrijk onderwerp aangezien er veel ondernemers rondlopen met plannen om een nieuwe FEC-concept op te zetten. Daarover heeft hij recent een boek gepubliceerd: 'Investment Thrills - managing risk and return'. Enkele onderwerpen die va belang zijn bij de analyse:

  • Bezoekers van een FEC komen voor 75% uit een straal van 16 km. (blijkt uit Amerikaans onderzoek.)
  • Tot nu toe zijn FECs nog vaak functioneel georiënteerd. Er wordt steeds meer gelet op betekeniswaarde.
  • Centraal in de berekening van haalbaarheid en investeringsanalyse staat het groeipotentieel; hoeveel bezoek is maximaal haalbaar in een regio. Dat bepaald het plafond.
Indoor speeltuin veilig/niet veilig?

Indoor speeltuinen raakte eerder dit jaar in opspraak door een onderzoek van de NVWA: het merendeel zou niet veilig genoeg zijn. In zijn presentatie ging Eric Bloemendaal in op de rol van de NVWA en besprak hij de veranderde wetgeving rondom de WAS (Warenwetbesluit attracties en speeltoestellen). Ook toekomstgericht zal de eigen verantwoordelijkheid van de ondernemer voor de veiligheid van het attractie- en speeltoestel nog belangrijker worden. De aanwezige risico’s en het ambitieniveau van de organisatie zijn leidend bij de te treffen maatregelen. De NVWA is bereid hierin mee te denken. Fort Fun Abenteuerland – indoor speelhal geeft nieuwe impuls aan bestaand themapark Fort Fun in het Duitse Hochsauerland opende vorig jaar indoor speeltuin LABS bij een bestaand attractiepark. Deze winter werd LABS voor het eerst als second gate geopend en de eerste resultaten zijn positief. Men wist een hogere klanttevredenheid te behalen, kinderfeestjes zijn populair en in totaal werd € 100.000 extra omzet gedraaid. Wel moet er nog gewerkt worden aan de bekendheid en mede daarom gaat men volop verder met investeren. Eind dit jaar verwacht men te gaan de opening van een indoor trampoline park met onder meer climbing walls, jump towers en diverse parcoursen. Meer informatie: www.pleisureworld.nl en www.hetnieuwedagjeuit.nl