Kennis en kunde benaderen we steeds meer vanuit excel sheets. Hoe gaat het met je? En plop je laat het zien aan de hand van de sheets. Je hebt lijstjes gemaakt met cijfertjes en plaatsen op ranglijstjes. Zo zijn we groot gebracht, met het Angelsaksische gedachtengoed. De vraag is of je daar nu nog steeds op kan blijven koersen? Maar de verleiding is groot in het eigen valleitje te blijven en dat alleen een beetje aan te harken! Kennis en kunde benaderen we steeds meer vanuit excel sheets. Hoe gaat het met je? En plop je laat het zien aan de hand van de sheets. Je hebt lijstjes gemaakt met cijfertjes en plaatsen op ranglijstjes. Zo zijn we groot gebracht, met het Angelsaksische gedachtengoed. De vraag is of je daar nu nog steeds op kan blijven koersen? Maar de verleiding is groot in het eigen valleitje te blijven en dat alleen een beetje aan te harken!

Tuurlijk zijn cijfers en lijstjes behulpzaam om vooral goed terug te gaan kijken. Maar je wilt toch ook vooral weten hoe het NU met je gaat en waar je naartoe wilt? Waar je naartoe wilt kan je beter heel concreet gaan verbeelden. Daarvoor heb je wel en voorbeelden nodig en een hoop verbeeldingskracht. Hoe concreter je het ongewisse kan duiden, hoe sterker je alles en iedereen (incl. jezelf) kunt motiveren om ook werkelijk zo dicht mogelijk bij die verbeelding uit te kunnen komen. Emoties laten zich vrijwel niet in cijfers duiden. Zo is het ook met sferen en vele andere zachte factoren. En dat terwijl juist daar veel te winnen valt! Hoe gaat het met je vanuit deze zachte factoren duiden, dat doe je niet obv excel sheets! Neem bv. een gast. De ene is de andere niet. Maar ik heb genoeg kamperende gasten waarvan ik er graag wel 100 meer van zou willen hebben. Niet omdat het de hoogst betalende zijn. Niet omdat ze uit Amsterdam komen. En ook al niet omdat ze altijd op 1 januari boeken. Nee, omdat we elkaar goed aanvoelen. Omdat we zo lekker ons zelf kunnen zijn bij elkaar. Omdat er tussen ons een goede chemie zit. Van die gasten, daar wil ik in de toekomst wel meer van hebben. En dan wat minder van die andere gasten. Van die gasten die je een hoop energie kosten. Waarbij het lijkt of je het werkelijk nooit goed kan doen. Dat soort gasten, die gun ik onze concurrenten zeg maar. [caption id="attachment_48422" align="alignright" width="300"] offline kennis[/caption] Om werkelijk goed je toekomst te kunnen verbeelden, maak ik altijd gebruik van dit soort tools:

  • ga vooral veel erop uit en kijk naar sectoren die van nature al flink voorop lopen qua trends en ontwikkelingen.
  • ga vooral op mensen safari, op die plekken waar je droomgast ook komt!
  • lees regelmatig (vak)boeken
  • ga naar congressen, workshops en masterclasses om je te voeden met meer kennis en inzichten
  • ga netwerken
  • omring je met een kritische massa
  • werk met studenten
  • blijf nieuwe producten, diensten en service ontwikkelen, het maakt je creatiever en flexibeler
  • blijf je internationaal ontwikkelen

Jezelf buiten het gareel houden, de nuances in de zachte factoren zien en voelen. Het valt niet mee. Maar niemand heeft je beloofd dat het makkelijk zou zijn, toch? Maar spannend is het zeker, daar buiten het gareel! Wanneer heb jij je voor het laatst buiten het gareel gehouden? We zijn benieuwd, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg. Bewaren Bewaren