De sectoreconomen van ABN AMRO zijn in maart begonnen met een maandelijks terugkerend overzicht van de leisure sector. Er wordt in deze publicatie gekeken naar: 1) Vertrouwen en bestedingen van consumenten, 2) Macro indicatoren leisure, 3) Omzet en winst per deelsector in 2016, 4) Focusartikel hotelmarkt, 5) Actualiteiten en 6) Macro economische indicatoren Nederland. De sectoreconomen van ABN AMRO zijn in maart begonnen met een maandelijks terugkerend overzicht van de leisure sector. Er wordt in deze publicatie gekeken naar: 1) Vertrouwen en bestedingen van consumenten, 2) Macro indicatoren leisure, 3) Omzet en winst per deelsector in 2016, 4) Focusartikel hotelmarkt, 5) Actualiteiten en 6) Macro economische indicatoren Nederland. De Leisure-sector heeft vorig jaar flinke groei laten zien, onder meer in de horeca. Zo zagen snackbars en ijssalons (+9,7%), restaurants (+7,4%) en hotels (+5%) de omzet flink stijgen in 2016. Cafés (+5,7%) en cateringbedrijven (+5,4%) realiseerden eveneens groei. De consument geeft zijn geld graag uit aan ‘diensten’ als horeca. Het vertrouwen van horeca-ondernemers is groot. Deze deelsector binnen leisure groeide begin 2017 overigens verder door, naar een score van 14,9. De laatste keer dat het vertrouwen onder horeca-ondernemers zo groot was, was eind 2010. Ook in andere delen van de Leisure-sector is groei te zien. Travel-bemiddelaars noteren een omzetgroei, mede dankzij de sterke toename aan inkomende toeristen. Touroperators zagen daarentegen de omzet met 1,2% krimpen, o.a. veroorzaakt door de concurrentie van internet. Verder laat de food-service een groei van 2,2% in omzet zien. Van andere branches worden in de Stand van Leisure geen omzetmutaties weergegeven, maar wel de operationele winstmarges. Download op de website van ABN AMRO: de Stand van Leisure