In de toeristische sector wordt er over het algemeen vrij gemakkelijk omgesprongen met de bescherming van merken. Dat kan consequenties hebben als rechthebbenden er echt werk van gaan maken. Dat het merkenrecht veel verder gaat dan alleen je bedrijfsnaam en characters, werd ons uitgelegd door merkjurist Theo Willem van Leeuwen van Abcor. Komend jaar wordt er nieuwe EU wetgeving van kracht waarmee je je merk, inclusief beleving, veel multimedialer kunt vastleggen. In de toeristische sector wordt er over het algemeen vrij gemakkelijk omgesprongen met de bescherming van merken. Dat kan consequenties hebben als rechthebbenden er echt werk van gaan maken. Dat het merkenrecht veel verder gaat dan alleen je bedrijfsnaam en characters, werd ons uitgelegd door merkjurist Theo Willem van Leeuwen van Abcor. Komend jaar wordt er nieuwe EU wetgeving van kracht waarmee je je merk, inclusief beleving, veel multimedialer kunt vastleggen.

[caption id="attachment_48042" align="alignright" width="300"] Studio 100 (Plopsa) is en voorbeeld van een bedrijf dat goed op de hoogte is van merkregistraties.[/caption] Waarom vastleggen? Van Leeuwen wijst er op dat het vastleggen va merken geen hoge prioriteit heeft: “Totdat je geconfronteerd wordt met misbruik van je merk. In het ergste geval mag je je eigen nam en merk niet meer gebruiken als een ander het merk heeft geclaimd. Maar je wilt ook niet dat concurrenten gratis meeliften op de goodwill die jij hebt opgebouwd. Met het vastleggen van je merk sta je sterker in een rechtszaak en kan de wederpartij sneller worden veroordeeld; ook tot het betalen van alle proceskosten. …en die kunnen snel oplopen.” Wat leg je vast? Namen en logo’s worden het vaakst vastgelegd. Inschrijving van je bedrijf bij de KvK handelsregister biedt slechts zeer beperkte bescherming. Je dient de diverse rechten specifiek vast te leggen bij een merkenbureau. Van Leeuwen wijst er op dat je niet alleen moet kijken naar de juridische aspecten, maar ook naar praktische zaken als vastleggen van domeinnamen, en namen in de diverse social media. Het merkenrecht biedt mogelijkheden om steeds meer zaken vast te leggen die kenmerkend zijn voor je merk zoals bijvoorbeeld een melodielijn, een specifieke sfeer, een herkenbare look & feel (b.v. het geel/rood van Mac Donalds). Dat zijn zeker voor de recreatiesector interessante onderdelen omdat er steeds vaker onderscheid wordt gemaakt op een specifieke beleving. En die is vaak niet simpel te beschermen met het vastleggen van een naam + logo. Een recent voorbeeld va een zaak die speelt is een reclame rond een look a like van Max Verstappen. Niet handig, want het team rondom Verstappen heeft haar zaakjes juridisch prima in orde. Van Max is bijna alles wat te registreren valt, ook geregistreerd als onderdeel van het merk ‘Max Verstappen’; zijn naam, zijn hoofd, zijn helm, zijn handtekening… Zelfs rondom merken die rechtenvrij lijken blijkt er toch al meer vastgelegd dan gedacht. Zo zijn er rondom de naam ‘Van Gogh’ 88 registraties bekend in de Benelux die het als merk claimen in relatie tot hun product; van museum tot chocola. Domeinnaam kaping Een onderwerp waar ja al snel tegen aan loopt is het vastleggen van je domeinnaam. Vervelend als juist jouw bedrijfs- of merknaam al is vergeven. Er is inmiddels een business ontstaan rond het kapen van domeinnamen. Je kunt dan je ‘eigen’ naam voor een hoog bedrag overkopen. Er worden de laatste tijd steeds meer domein-extensies aangeboden. Bij de lancering van de nieuwe domeinnaam extensies, krijgen merkhouders vaak met voorrang het recht om de bewuste domeinnaam te claimen. Als een bedrijf hier geen gebruik van maakt, kan iedereen de bewuste domeinnaam vastleggen. Om domeinnaamkaping tegen te gaan hoef je gelukkig niet steeds een dure procedure te voeren bij de rechtbank. De domeinnaam is ook op te eisen via een vrij simpele en relatief goedkope procedure bij het WIPO (Uniform Domain Name Dispute Resolution Policy). Zie ook het voorbeeld van de domeinnaam Ajax.football op de website van merkenbureau Abcor Recent kwam het onderwerp Intellectual Property (IP), en de bescherming daarvan, ook aan bod op een attractieparken-congres van de IAAPA. Daarbij was ook Mira Levi van de RECRON aanwezig. Zij liet ons weten dat IP (ingekochte merken) op steeds meer parken wordt ingezet om gebruik te maken van hun naamsbekendheid. Over de juridische consequenties zijn de bedrijven vaak onvoldoende op de hoogte. En ook qua regelgeving wordt er hard gewerkt om deze aan te passen aan de veranderende marktomstandigheden. Toch zijn er volgens Van Leeuwen binnen de recreatiesector ook bedrijven die hun zaakjes prima op orde hebben: "Ik kijk met vel respect naar Plopsa en de Studio 100 groep. Die hebben rondom hun merken echt alles dichtgetimmerd." In het najaar verzorgt Abcor een presentatie voor jong-RECRON- leden over dit onderwerp. Met dank aan: Theo Willem van Leeuwen Abcor Merkenbureau https://merkenbureau.abcor.nl Bewaren