Nederland telt 153 bioscopen en 39 filmtheaters. Dit aantal is sinds 2005 met 8.5% toegenomen. Van de drie grote ketens (Pathé, Vue Bioscopen, Kinepolis) is Pathé de grootste in zowel vestigingen als het aantal stoelen. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Van Spronsen & Partners horeca-advies. Nederland telt 153 bioscopen en 39 filmtheaters. Dit aantal is sinds 2005 met 8.5% toegenomen. Van de drie grote ketens (Pathé, Vue Bioscopen, Kinepolis) is Pathé de grootste in zowel vestigingen als het aantal stoelen. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Van Spronsen & Partners horeca-advies.

[caption id="attachment_47859" align="alignright" width="300"] Bioscoopzaal in De Hallen, Amsterdam[/caption] Vergrijzing Door de vergrijzende bevolking is het aannemelijk dat de groep bioscoop bezoekende 55-plussers in de toekomst groter zal worden.  Bij een gelijkblijvende bezoekfrequentie, zullen de groepen 16-29 jarigen en 55-plussers een groei zullen doormaken terwijl de andere groepen juist zullen dalen in bezoekersaantallen. De 55-plussers zijn hierbij een aantrekkelijke doelgroep, zij hebben veel te besteden, zitten ruim in de tijd en zijn interessant voor het vullen van bijvoorbeeld middagvoorstellingen. Digitalisering Digitalisering zorgt ervoor dat er een veel breder scala aan content aangeboden kan worden. Nieuwe technieken als 3D, 4D, IMAX en de beste geluidssystemen zien we veelvuldig terug in de bioscoop. Hierdoor kunnen er ook meerdere doelgroepen aangetrokken worden. Het opkomende E-sports en gaming voor de jongere generatie terwijl theatervoorstellingen en opera’s weer aantrekkelijker zijn voor ouderen. Digitalisering zorgt er echter ook voor dat men thuis ook relatief goede beeldschermen en geluidsinstallaties tot de beschikking heeft om zo het ‘bioscoopgevoel’ te evenaren. Video-On-Demand Diensten als Netflix zijn in opkomst, deze sluiten meer aan bij het kijkgedrag van de jongere generatie. Deze generatie is gewend om met één druk op de knop te zien wat ze willen zien. Bioscopen zullen hier rekening mee moeten houden. Pathé heeft inmiddels al een eigen VOD platform waar films en series op bekeken kunnen worden. Luxer en intiemer Doordat nieuwe bioscopen steeds groter worden en zich meer richten op de massa ontstaat er een behoefte bij de consument voor de luxere en intiemere bioscoop. Filmhuizen met kleinere zalen, grotere stoelen en meer service zijn dan ook in opkomst. Films zijn hier vaak gepersonaliseerd en alleen toegankelijk voor members. Avondje uit De bioscoopbezoeker wordt veeleisender. Een bezoek moet echt een ‘avondje uit’ zijn. Gastvrijheid, service en comfort zijn hierdoor belangrijke speerpunten voor de bioscopen. Samenwerkingen met restaurants, zoals in de theaterwereld, kunnen een extra beleving bieden aan de bezoeker. Branchevervaging Bioscopen kunnen deze stap ook zelf zetten, ‘blurring’ zal dan een rol gaan spelen. Pathé opende onlangs al een concept waar bezoekers een snelle, kwalitatieve maaltijd kunnen nuttigen voor een relatief lage prijs terwijl ook het aanbod ‘dine-in’ bioscopen groeit in Amerika. In London opent aankomend jaar een fine dining bioscoop waar gasten een drie-gangen maaltijd kunnen bestellen. Bekijk de publicatie: De Bioscoop in beeld op Spronsen.com Zie ook: Trends in Bioscopen door Horecatrends.com (ook onderdeel van Van Spronsen) Bewaren