RECRON, de branchevereniging voor de recreatieondernemers Nederland, heeft sinds 2013 een benchmark van de grote concerns in de verblijfsrecreatie, waaronder Center Parcs, Landal GreenParks, Roompot Vakanties, Hogenboom Vakantieparken en Libéma Vakantieparken. RECRON, de branchevereniging voor de recreatieondernemers Nederland, heeft sinds 2013 een benchmark van de grote concerns in de verblijfsrecreatie, waaronder Center Parcs, Landal GreenParks, Roompot Vakanties, Hogenboom Vakantieparken en Libéma Vakantieparken. [caption id="attachment_47823" align="alignright" width="300"] Vakantiewoning op Landal Miggelenberg [/caption]Uit de benchmark blijkt dat er afgelopen jaar een groei van de omzet overnachtingen van circa 6 % ten opzichte van 2015 is gerealiseerd voor de parken in Nederland. Ook boekten gasten gemiddeld iets eerder. De groei in 2016 is vooral gerealiseerd in het eerste en derde kwartaal van 2015. Het aantal overnachtingen had in 2016 een groei van ca. 1,3%. Consument boekt eerder De gasten hebben in 2015 gemiddeld iets eerder geboekt ten opzichte van 2014. Deze trend zet zich voort in 2016 t.o.v. 2015. Dit is opmerkelijk omdat de trend al jaren is dat de gasten juist later boeken. Op dit moment voor 2017 wordt voor het tweede kwartaal in 2017 zichtbaar vroeger geboekt. RECRON ziet een structurele trendbreuk en een concrete verandering in het boekingsgedrag van consumenten. Positieve verwachtingen eerste en tweede kwartaal 2017 De omzet en het aantal overnachtingen in 2017 zijn op hetzelfde hoge niveau als vorig jaar rond deze tijd. Als deze trend doorzet wordt het een goed eerste en tweede kwartaal voor de concerns in de verblijfsrecreatie. Buitenlandse gasten Over de afgelopen jaren is er steeds een groei geweest van buitenlandse gasten, deze groei heeft ook plaats gevonden in 2016. Vooral het aantal Duitse gasten is relatief (5,1%) en absoluut (ruim 200.000) flink gegroeid. Ook is er een flinke toename van Franse gasten, in 2016 is dat aantal ten opzichte van 2015 met ruim 13% gegroeid. Echter dit is op het totaal slechts 0,7% van het totaal aantal gasten. Buitenlandse gasten kiezen vaker een luxere accommodatie en zijn dan ook bereid meer te betalen voor een overnachting. De totale groei van overnachtingen is voornamelijk te danken aan de buitenlandse gasten. De groei van binnenlandse gasten is nagenoeg gestagneerd. Bron: persbericht RECRON