Dat vakantiebeurzen moeite hebben om de bezoekcijfers op peil te houden merkt ook campingbeurs Caravana. Dit jaar kwamen er 47.000 kampeerliefhebbers naar Leeuwarden; iets minder dan in 2016. Ook de Vakantiebeurs in Utrecht trok dit jaar minder bezoekers. Dat vakantiebeurzen moeite hebben om de bezoekcijfers op peil te houden merkt ook campingbeurs Caravana. Dit jaar kwamen er 47.000 kampeerliefhebbers naar Leeuwarden; iets minder dan in 2016. Ook de Vakantiebeurs in Utrecht trok dit jaar minder bezoekers. caravana2Als we de cijfers van afgelopen jaren op een rijtje zetten, dan zien we dat het bezoek van topjaar 2012 al enkele jaren niet meer worden benaderd:
  • 2011: 51.896 (+15%)
  • 2012: 56.657
  • 2013: 44.635 (in 2014 gemeld dat er een stijging was van 14% t.o.v. 2013)
  • 2014: 51.902
  • 2015: 45.000
  • 2016: 48.000
  • 2017: 47.000
Het mindere bezoek aan de Caravana heeft in ieder geval niet te maken met een gebrek aan belangstelling voor kamperen. Daarin is juist een stijgende trend te zien. De bezoekers waren volgens beursmanager Femke Beekink ook duidelijk met een doel op pad: "Ondanks de lichte daling in bezoekersaantallen zijn de standhouders positief: de kwaliteit van de bezoekers was goed en er is veel verkocht!" Uit een rondgang langs (potentiële) standhouders blijkt dat een steeds groter deel van het marketingbudget van vakantie-aanbieders gaat naar online marketing. Zij laten weten dat zij daarmee hun klanten volgen, die steeds vaker kiezen voor online oriënteren en boeken. Op beurzen wordt steeds minder vaak nog een vakantie geboekt. Een bezoek aan een vakantiebeurs behoudt de rol  van 'oriënteren', en krijgt steeds meer de functie van 'sfeer proeven' en 'een leuk dagje uit'. Caravana 2018 Beekink is rooskleurig als het gaat om de toekomst: ‘’De Caravana wordt in 2018 wederom in januari georganiseerd in het WTC Expo Leeuwarden. Vanaf maart dit jaar kunnen geïnteresseerde kampeerbedrijven zich weer inschrijven voor deelname’’. Meer informatie: www.caravana.eu Bewaren Bewaren Bewaren Bewaren