Donderdag 12 februari gaf Staatssecretaris van Rijn op de Horecava beurs in Amsterdam het startsein voor de nieuwe campagne ‘Meedoen met een handicap’ van het ministerie van VWS. De campagne heeft tot doel Nederland toegankelijker te maken voor mensen met een beperking. De aftrap vond plaats op de Horecava omdat ook de horeca in Nederland toegankelijker moet worden voor mensen met een beperking.   Donderdag 12 februari gaf Staatssecretaris van Rijn op de Horecava beurs in Amsterdam het startsein voor de nieuwe campagne ‘Meedoen met een handicap’ van het ministerie van VWS. De campagne heeft tot doel Nederland toegankelijker te maken voor mensen met een beperking. De aftrap vond plaats op de Horecava omdat ook de horeca in Nederland toegankelijker moet worden voor mensen met een beperking.

  [caption id="attachment_47683" align="alignright" width="300"]Staatssecretaris Martin van Rijn tijdens de aftrap voor de Campagne voor toegankelijkheid van Gehandicapten )Foto: Phil Nijhuis) Staatssecretaris Martin van Rijn tijdens de aftrap voor de Campagne voor toegankelijkheid van Gehandicapten (Foto: Phil Nijhuis)[/caption] Met de campagne wil Van Rijn Nederlanders bewust maken van wat zij zelf kunnen doen om mensen met een beperking volwaardig mee te laten doen aan onze samenleving. “Ruim 2 miljoen Nederlanders leven met een beperking, zo’n 12 procent van de totale bevolking. Hoe zorgen wij ervoor dat zij volwaardig in onze samenleving meedraaien? En welke bijdrage kunnen ondernemers daaraan leveren?” De middag start met een interview met Staatssecretaris Martin van Rijn en Rob Bongenaar directeur van de KHN. Bongenaar bevestigt dat de horeca toegankelijker moet worden voor mensen met een beperking. Dat dat nog niet zo is, is volgens hem geen onwil. “Ondernemers zijn zich nog te weinig bewust van deze doelgroep. Dat bewustzijn moet omhoog. Iedereen moet zich in de horeca welkom voelen”. Gespreksleider is Kees-Jan van der Klooster (van KJ-Projects) die zelf in 2001 na een ongeluk in een rolstoel belandde. Hij heeft van zijn beperking zijn kracht gemaakt en zet zich met zijn bedrijf op een frisse en positieve manier in voor een betere beeldvorming van mensen met een handicap in de maatschappij. Niet iedere handicap is zichtbaar Het lastige is dat de doelgroep ‘mensen met een beperking’ zo divers is. Van slechtziend of doof tot minder mobiel, rolstoelgebruiker of afhankelijk van een hulphond. Daar komt bij dat niet iedere handicap zichtbaar is. Niet iedereen met een beperking ziet er ziek of gehandicapt uit. Dat is ook de ervaring van Helma Verhoeven, één van de ervaringsdeskundigen. Zij is hartpatiënt en heeft zware epilepsie in combinatie met een bindweefsel-aandoening. Haar hond, die voor haar letterlijk van levensbelang is, ziet er niet uit als een gewone hulphond. Dat heeft haar al vaak in de problemen gebracht. Mede dankzij haar inspanningen is het nu wettelijk geregeld dat hulphonden altijd en overal welkom zijn. En dan zijn er nog de mensen met een verstandelijke of psychische beperking, die soms ook behoefte hebben aan aanpassingen. [caption id="attachment_47682" align="alignright" width="300"]Ervaringsdeskundige Kees Jan (Foto: Phil Nijhuis) Ervaringsdeskundige Kees Jan (Foto: Phil Nijhuis)[/caption] Niet alleen fysiek Kees Jan merkt op: “Het zijn niet alleen fysieke barrières, soms is het mentaal. Je moet je willen laten helpen of hulp durven vragen. Niet iedereen kan of wil dat. Sommige mensen vinden het een belemmering om zichzelf naar binnen te laten tillen bij een te hoge drempel of trap. Een vrouw in een elektrische rolstoel vertelt: “Ook heel belangrijk zijn de toiletten. Wanneer ik de stad in ga, dan neem thuis al niets meer te drinken. Als ik horeca bezoek, is er niet altijd een toegankelijk toilet. Vaak moet je voor de wc een trap op of af of is de wc niet toegankelijk (ruim genoeg) voor een rolstoel. Je moet je plas dan maar ophouden of informeren waar je in de buurt naar de wc kunt gaan. Het gevolg is dat je daardoor soms al geen zin meer hebt om ergens heen te gaan, en dus maar thuis blijft.” Dingen waar je niet bij stil staat wanneer je geen fysieke beperking hebt. Met dank aan (redacteur van dit artikel): Josee Pellen van het platform Zonderbeperking.nl Na deze presentatie komen we tot de conclusie: "Veel horecabedrijven zijn graag bereid om hun bedrijf toegankelijker te maken onder het motto: 'Waar een wil is, is een weg.' De vraag is alleen: Weten ondernemers ook hoe ze dat kunnen aanpakken? Wanneer je als overheid regels voorschrijft aan ondernemers, moet je die ondernemers ook faciliteren in de uitvoering daarvan. De overheid is eindelijk in gesprek met de ervaringsdeskundigen. Misschien kan er een ‘handboek’ komen met praktische tips, handvatten voor ondernemers om die toegankelijkheid in de praktijk te realiseren?"