De Vakantiebeurs trok dit jaar 108.779 bezoekers; een kleine 10% minder dan in 2016. Volgens de bezoekersenquête was 23% van de bezoekers geïnteresseerd in een vakantie in Nederland. Zij konden hun informatie vinden op het vernieuwde Nederland-paviljoen, dat weer een stuk groter was dan in afgelopen jaren. De Vakantiebeurs trok dit jaar 108.779 bezoekers; een kleine 10% minder dan in 2016. Volgens de bezoekersenquête was 23% van de bezoekers geïnteresseerd in een vakantie in Nederland. Zij konden hun informatie vinden op het vernieuwde Nederland-paviljoen, dat weer een stuk groter was dan in afgelopen jaren. vakantiebeurs 2017 - 123Wat zocht de bezoeker? De belangrijkste reden om naar het event te komen was om informatie in te winnen over een vakantie die nog geboekt moet worden (64%) en het ontdekken van nieuwe vakantiebestemmingen (54%). 40% kwam echt voor een dagje uit en 23% kwam om informatie in te winnen over een reeds geboekte reis. 23% heeft interesse in Nederland als vakantiebestemming en ruim driekwart kwam juist voor Europa. 35% van de bezoekers heeft een bezoek gebracht aan het Cruises Wereldwijd Paviljoen. Kijkend naar het type vakantie dan staan steden- en/of cultuurreizen boven aan het lijstje. Achtereenvolgens noemt men individuele rondreizen, autorondreizen, strandvakanties / kampeervakanties (met eigen kampeermiddel) en groepsrondreizen. Gemiddeld is men van plan 2,6 keer op vakantie te gaan in 2017. Men verwacht in totaal per persoon in 2017 3.470,- euro uit te geven aan vakanties. Binnenlandse vakanties in trek Op de vakdag van de Vakantiebeurs gaf onderzoeksbureau NBTC Nipo een terugblik en voorbeschouwing van de toeristische markt in Nederland. Daaruit bleek dat het aantal binnenlandse vakanties een lichte groei laat zien. Dat heeft o.a. te maken met de aantrekkende economie en de voorkeur voor veilige bestemmingen. De groei zit vooral in de korte vakanties, waarbij voor het segment nano-vakanties een zeer sterke stijging laat zien. Dit zijn 'vakanties met één overnachting'; vaak gekoppeld aan een dagje uit of uitgaan. Trends Volgens reistrendwatcher Tessa aan de Stegge wordt ’People, Planet, Profit vervangen door People, Planet, Purpose. De purpose wordt ook op reis gezocht en de zoektocht naar een persoonlijke, duurzame en bijzondere reisbeleving krijgt een nieuwe invulling. De groeiende behoefte aan co-creatie, delen en duurzaamheid herbepaalt de rollen van locals, reizigers en reisaanbieders waarbij er alleen maar winnaars zijn en iedereen een graantje mee kan pikken. ‘Samen’ is het kernwoord in de volwassen deeleconomie. De rol van de reiziger wordt vergroot, locals en technologie spelen hand in hand de hoofdrol in vakantie anno 2017.’ Zie ook: onze beeldimpressie van het Nederland-Paviljoen en de OutFreeCa-zone (actieve vakanties) Meer informatie: www.vakantiebeurs.nl