De totale omzet uit kaartverkoop kwam in 2016 uit op 287.617.090 euro, een groei van 4,3% in vergelijking met 2015. Het bezoekersaantal steeg met 3,7% van 32.970.416 in 2015 naar 34.177.932. Dat blijkt uit cijfers van Filmdistributeurs Nederland (FDN) en de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF). De totale omzet uit kaartverkoop kwam in 2016 uit op 287.617.090 euro, een groei van 4,3% in vergelijking met 2015. Het bezoekersaantal steeg met 3,7% van 32.970.416 in 2015 naar 34.177.932. Dat blijkt uit cijfers van Filmdistributeurs Nederland (FDN) en de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF).

[caption id="attachment_47518" align="alignright" width="300"]Cinemec Utrecht Cinemec Utrecht[/caption] Investeringen Over de hele breedte – van concerns, onafhankelijke bioscopen, grote en kleine filmtheaters – is er stevig geïnvesteerd. In 2016 zijn er ruim 50 additionele filmzalen geopend en dat leverde zo’n 9.500 extra stoelen op, daarnaast werden op veel plaatsen technologische vernieuwingen doorgevoerd. Eén ding hebben alle bioscopen en filmtheaters gemeen: het willen aanbieden van een ervaring, de bioscoop en het filmtheater zijn daarom nog steeds dé plek om een film te beleven. De gemiddelde ticketprijs steeg licht (0,5 %) naar 8,42 euro, daarmee blijft filmbezoek een aantrekkelijke vorm van vrijetijdsbesteding. Verdere groei mogelijk Winnie Sorgdrager, voorzitter van de NVBF, gaf nog een visie op de toekomst bij de presentatie van de cijfers: "Er is in Nederland nog zeker groei mogelijk, zo lang bioscopen en filmtheaters in staat blijven om investeringen te kunnen blijven doen. Begin 2018 zal de vereniging 100 jaar bestaan. Een mooi moment om terug te blikken op filmproductie, - distributie en -vertoning in Nederland en ook om gezamenlijk naar de toekomst te kijken." Bron en meer informatie: www.denvbf.nl Bewaren