In Amsterdam is op 8 januari de Souvenirbeurs van start gegaan. (nog t/m 10 januari). Veruit de meeste souvenirs die worden verkocht als aandenken, worden gekocht door internationale toeristen. Die willen vooral herkenbare producten, met de iconen van Nederland en Amsterdam. Toch ziet Arnout van Lawick, voorzitter van de Vereniging van Souvenirfabrikanten wel enkele trends. In Amsterdam is op 8 januari de Souvenirbeurs van start gegaan. (nog t/m 10 januari). Veruit de meeste souvenirs die worden verkocht als aandenken, worden gekocht door internationale toeristen. Die willen vooral herkenbare producten, met de iconen van Nederland en Amsterdam. Toch ziet Arnout van Lawick, voorzitter van de Vereniging van Souvenirfabrikanten wel enkele trends.

[caption id="attachment_47409" align="alignright" width="300"]Dit is nog altijd een van de toppers bij Elcee Hally. Dit is nog altijd een van de toppers bij Elcee Hally.[/caption] Sterke merken 'Holland' en 'Amsterdam' De Souvenirbeurs in de passagiersterminal wordt elk jaar groter en kent een breed assortiment aan allerlei artikelen. Het grootste deel van de souvenirs is gericht op de promotie van 'Amsterdam' of 'Holland'. Van Lawick noemt dat "twee fantastische merken die goed liggen bij de internationale toeristen. die merken worden meestal gekoppeld aan iconen die bekend zijn bij de internationale toerist, zoals de klompen, tulpen, molens en steeds vaker 'de Amsterdamse grachten'. Van de toeristische souvenirs die als aandenken door internationale toeristen worden gekocht gaat 80% in Amsterdam over de toonbank. Dat is voor dit soort souvenirs de belangrijkste markt. Nederlanders kopen op hun binnenlandse vakanties minder snel een souvenir als aandenken." (red.: souvenirs die verwijzen naar een attractie zijn op deze beurs wat minder zichtbaar - maar zeker ook aanwezig.) [caption id="attachment_47408" align="alignright" width="300"]De beste verkochte kaarten in Amsterdam, Utrecht en Rotterdam door Chromazone.nl De beste verkochte kaarten in Amsterdam, Utrecht en Rotterdam door Chromazone.nl[/caption] Ansichtkaarten als indicator Juist doordat de internationale toerist vooral souvenirs aan Amsterdam en Holland koopt is er weinig variatie in de thema's van de souvenirs. Er verandert immers weinig aan de historische Amsterdamse binnenstad en de oerhollandse iconen. Experimenten met nieuwe thema's verlopen vaak moeizaam. In andere steden wisselen de thema's juist wat vaker omdat deze minder vast in het collectief geheugen zitten. In Rotterdam wordt de meest verkochte vakantie-ansichtkaart opgesierd met de Markthal, die pas twee jaar open is. En in Scheveningen zijn veel toeristische souvenirs met een foto inmiddels vervangen door een exemplaar met een afbeelding van het reuzenrad op de Pier. Souvenirs zijn ook een indicator voor de thema's die toeristen thuis willen laten zien. Op de afbeelding staan de best verkopende ansichtkaarten van diverse grote steden. Ook souvenirs met het thema softdrugs/canabis zijn nog altijd populair, terwijl deze al jaren in de ban zijn gedaan bij de toeristische marketingorganisaties. Volgens Van Lawick is er wel een afname van de populariteit van het icoon 'Red Light District'. [caption id="attachment_47410" align="alignright" width="300"]Souvenirs met een tekening bij Holeinthewall.nl (werkt ook veel voor recreatiebedrijven.) Souvenirs met een tekening bij Holeinthewall.nl (werkt ook veel voor recreatiebedrijven.)[/caption] Trends in de souvenirwereld Is er dan helemaal geen beweging in de souvenirmarkt? Van Lawick weet nog wel enkele thema's te noemen waarin wel ontwikkeling zit:

  • - Van foto's naar tekeningen; er worden steeds meer souvenirs verkocht met een mooie tekening van een plek. Dit gaat ten koste van souvenirs met een foto van dezelfde locatie. Met onze 'psychologie van de koude grond' denken we dat dit komt doordat toeristen zelf al heel veel foto's maken. Een tekening is dan bijzonder.
  • - De kwaliteit van de souvenirs is gestegen. Je komt niet meer weg met een goedkope troep. Dat is ook niet goed voor je uitstraling. Vooral toeristen uit Azië zijn steeds vaker hoog opgeleid met een bovengemiddeld inkomen; en dat zijn kritische consumenten.
  • - De merknaam 'Holland' is altijd al heel sterk geweest. We zien vooral een groei in de populariteit van souvenirs rond de merknaam 'Amsterdam'. Het icoon 'de Amsterdamse grachten' is er de laatste jaren echt bij gekomen.
Zelf de beurs bezoeken?

Hier onder nog een foto-impressie va de souvenirbeurs in de Passenger Terminal Amsterdam (op loopafstand van het Centraal Station) [gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="47411,47412,47413,47414,47415,47416"] De beurs is nog te bezoeken op maandag 9 en dinsdag 10 januari. Meer informatie: www.souvenirbeurs.nl