Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts investeert via Toerisme Vlaanderen ruim € 13 miljoen in 4 nieuwe toeristische attracties. Zo moet Vlaanderen nog aantrekkelijker worden voor een internationaal publiek. Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts investeert via Toerisme Vlaanderen ruim € 13 miljoen in 4 nieuwe toeristische attracties. Zo moet Vlaanderen nog aantrekkelijker worden voor een internationaal publiek.

Weyts wil buitenlandse bezoekers prikkelen met ambitieuze projecten die veel uitstraling hebben. “Ik investeer gericht om Vlaanderen als toeristische bestemming naar een hoger niveau te tillen”, zegt Weyts. “We gaan bezoekers uit de hele wereld verleiden.” Vlaanderen heeft al veel toeristische troeven, maar het internationale publiek is altijd op zoek naar nieuwe belevingen. Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts investeert daarom gericht in ambitieuze attracties die voor buitenlandse toeristen een reden kunnen zijn om naar Vlaanderen te komen. Weyts trekt de kaart van grotere projecten, die een hefboom kunnen vormen voor hun hele omgeving en maximaal economisch effect zullen hebben. Een professionele jury heeft de ingediende businessplannen beoordeeld op basis van duidelijke criteria. Behalve een zekere schaalgrootte en een duidelijke historische meerwaarde, moeten de nieuwe toeristische attracties ook kwaliteitsvol zijn, het merk ‘Vlaanderen’ versterken en internationale allure bezitten. “We mikken hoog”, zegt Weyts. “De nieuwe attracties moeten ons structureel versterken als toeristische bestemming. En ook de Vlamingen zelf moeten achterover vallen van het niveau van wat we te bieden hebben”. Weyts verdeelt ruim € 13 miljoen over vier nieuwe kernattracties: Beleef Ensor in Oostende (€ 1.809.870) De woning van James Ensor in de Oostendse Vlaanderenstraat wordt samen met enkele aanpalende panden omgetoverd in een permanent belevingscentrum rond de beroemde kunstschilder. De woongedeeltes van het authentieke Ensorhuis worden in ere hersteld. Bezoekers zullen bijvoorbeeld het blauwe salon of de souvenirwinkel van de familie kunnen verkennen. Dankzij de uitbreiding naar aanpalende panden ontstaat er een extra oppervlakte van 690 m², zodat de nieuwe toeristische attractie veel extra bezoekers kan ontvangen. Er wordt geïnvesteerd in een vlot bezoekersparcours, een multimediale en interactieve inrichting en een informatieaanbod van internationaal niveau. Het ‘Ensor Experience-center’ opent in 2018 en wil in het eerste jaar na de (her)opening 80.000 bezoekers lokken. Na 5 jaar moeten er 100.000 geïnteresseerden zijn, waarvan 1/3de uit het buitenland. Plantentuin Meise 2.0 (€ 2.939.748) De plantentuin in Meise ondergaat een metamorfose om nog meer binnen- en buitenlandse bezoekers aan te kunnen trekken. Er wordt een nieuw, state-of-the-art bezoekerscentrum gebouwd, dat ook zal fungeren als toeristische uitvalsbasis naar de groene Vlaamse Rand. De polyvalente ruimte ‘de Groene Ark’ zal gebruikt kunnen worden voor o.a. tentoonstellingen. Buiten zullen bezoekers kunnen genieten van nieuwe tuinen: een welkomsttuin, verschillende historische tuinen (zoals een romantische moerastuin) en een culinaire belevingstuin die aansluit op een restaurant. Tot slot worden ook de laatste 2 kassen (nevelwoud en mediterrane vegetatie) gerenoveerd, zodat de volledige vernieuwing van alle 13 kassen na 10 jaar eindelijk afgerond is. De vernieuwde Plantentuin moet openen in 2020. Als een unieke toeristische attractie (het grootste serrecomplex ter wereld!) moet het bezoekersaantal na 5 jaar verdubbelen tot wel 250.000 bezoekers. hof van busleydenMuseum Hof van Busleyden – een Bourgondisch stadspaleis (€ 4.247.210) Het Mechelse stadspaleis van humanist en kunstverzamelaar Hiëronymus van Busleyden wordt opgewaardeerd tot een unieke toeristische attractie. Een topscenograaf met internationale ervaring gaat het gebouw klaarstomen om bezoekers een Bourgondische totaalervaring te bieden. Er komt een belevingsparcours doorheen het paleis, met verschillende verhaallijnen voor verschillende soorten bezoekers. De verhaallijnen lopen ook buiten de muren verder, met bijvoorbeeld een Bourgondische stadswandeling of een bezoek aan het Schepenhuis, dat ook een Bourgondische invulling krijgt. Mechelen wordt zo een absolute topbestemming voor iedereen die kennis wil maken met de Bourgondische Renaissance: een van de meest creatieve periodes uit de Vlaamse én Europese geschiedenis. Er wordt gemikt op minstens 110.000 bezoekers per jaar en een stijging van het aantal toeristische overnachtingen tot wel +8%. Van steen tot steen langs de Schelde (€ 4.388.477) 3 kastelen langs de Schelde (Bornem, Wissekerke en Laarne) transformeren in toeristische trekpleisters. Het kasteel Marnix van Sint-Aldegonde in Bornem, dat niet moet onderdoen voor de kastelen van de Loirevallei, krijgt het bezoekerscentrum dat het verdient. De 14de eeuwse waterburcht van Laarne krijgt een belevingsparcours, met onder andere een verzonken wandelpad in de slotgracht. Het statige kasteel van Wissekerke wordt verrijkt met een 3D-beleving die je met een augmented reality-bril zal kunnen beleven. Het kastelenproject moet het toerisme in de hele regio naar een hoger niveau tillen. De Scheldevallei tussen Gent en Antwerpen wordt zo extra aantrekkelijk voor toeristen die vandaag alleen onze kunststeden bezoeken. Drie jaar na de opening van de kastelen moeten er zeker 100.000 extra bezoekers hun weg vinden naar het Scheldeland. bron: persbericht Ben Weyts Meer informatie: Toeristische hefboomprojecten op toerismevlaanderen.be