Vakblad Recreatief Totaal staat deze maand in het teken van 'Welkom'. Het o zo gewone onderwerp wordt vanuit verschillende invalshoeken bekeken. Dan blijkt dat een echt warm welkom vraagt om een persoonlijke benadering, aandacht voor details (de eerste indruk) en samenwerken in je regio. Kortom; een warm welkom is niet altijd zo vanzelfsprekend als het op het eerste gezicht lijkt. Vakblad Recreatief Totaal staat deze maand in het teken van 'Welkom'. Het o zo gewone onderwerp wordt vanuit verschillende invalshoeken bekeken. Dan blijkt dat een echt warm welkom vraagt om een persoonlijke benadering, aandacht voor details (de eerste indruk) en samenwerken in je regio. Kortom; een warm welkom is niet altijd zo vanzelfsprekend als het op het eerste gezicht lijkt.

Als we een ondernemer vragen of een gast welkom is op zijn bedrijf, dan is men snel geneigd om meteen te roepen: “Maar natuurlijk”. Een betalende gast zorgt voor inkomsten, maakt de ondernemer blij, en is dus ‘welkom’. In de praktijk blijkt er aan dat welkom regelmatig nog het e.e.a. te haperen. Kijk eens kritisch naar je eigen bedrijf: Hoe lang worden de wachtrijen? Is er een makkelijk aanspreekpunt voor klachten? Kan iemand met een rolstoel of visuele beperking overal van meegenieten? En sta je zelf wel eens aan de klantkant van de receptie of kassa? recreatief totaal dec 16Toegankelijkheid niet langer vrijblijvend (p.6) Een essentieel onderdeel van gastvrijheid is toegankelijkheid. Vanaf komend seizoen is toegankelijkheid voor een brede doelgroep zelfs bij wet geregeld. Het hoofdartikel over toegankelijkheid kijkt naar drie aspecten: 1. de consequenties van het VN verdrag toegankelijkheid (door wijzijnZET.nl), 2. Toegenkalijke spelen is amen spelen (door de Speeltuinbende) en een item over de kanse van inkomend toegankelijk toerisme (door accessibletravelnl.com) Welkom is een regionale verantwoordelijkheid (p.11) Je kunt als verblijfsaanbieder nog zo je best doen. Als de gasten tijdens hun uitstapje in de regio weinig gastvrij worden bejegend, dan is de kans op herhaalbezoek grotendeels verkeken. Pleisureworld ging op bezoek naar een beslote gemeenschap; het eiland Terschelling en bekeek de onderlinge samenwerking en samenhang va het toeristisch product. Nieuw entreegebouw voor De Keukenhof; welkom als eerste indruk (p.15) De Keukenhof is de drukst bezochte attractie van ons land. Dat heeft mede te maken met de beperkte openingsperiode. Hoe zorg je er voor dat de start van het bezoek al meteen een positieve indruk achter laat. Meestal is de entree van een park juist een dissatisfier door de lange wachtrijen. Het niuewe gebouw is een logistiek hoogstandje waarbij ook gedacht is aan een gastvrije start van het bezoek in het bijzondere restaurant. De vakantiecoach; persoonlijke aandacht als succesfactor (p.18) Het verwachtingspatroon voor een vakantie is vaak bijzonder hoog gespannen. Toch ontkomt niemand er aan dat ook spanningen in de persoonlijke sfeer worden meegenomen op vakantie. Op camping De Boshoek wordt daar extra aandacht aan besteed dor De Vakantiecoach die kan zorgen voor een bemiddelende rol en daarmee een vakantie (en soms zelfs een huwelijk) kan redden. Verder in deze editie van Recreatief Totaal:

  • Nederlandse bungalowparken betalen al jarenlang teveel ozb (p.22)
  • Column Bas Hoogland: Be different (p.25)
  • T is weer voorbij die mooie zomer: Analyse van CBS statistieken verblijfsrecreatie (p.26)
  • Leeds Castle: kasteel landgoed ingericht als themapark (p.29)
  • Big Data bepaalt vestigingslocaties van nieuwe indoor speeltuinen 360 play (p.33)
  • Wildlofe experience in de Grotten van Han (p.37)
  • Komst pretpark Nature Wonder World essentieel voor toerisme Zuid-Limburg (p.41)
  • in 6 stappen naar content marketing in de recreatiesector (p.45)
  • Column Hans van Leeuwen: Sushi Marketing (p.51)
  • Het Nieuwe Dagje Uit (FEC) (p.57)
  • Prijzenfestival tijdens Recreatie Vakbeurs Hardenberg en Gorinchem (p. 58)

Bekijk Vakblad Recreatief Totaal december 2016 online Bewaren