Recreatieve fietsers geven het recreatief fietsen in Nederland een 7,9. Dit blijkt uit een landelijke onderzoek door ANWB in samenwerking met de Fietsersbond, Nederlandse Toerfietsunie (NTFU) en de Stichting Landelijk Fietsplatform. Drenthe scoort het beste met een 8,4 en dat Flevoland het laagste met een 7,5. Recreatieve fietsers geven het recreatief fietsen in Nederland een 7,9. Dit blijkt uit een landelijke onderzoek door ANWB in samenwerking met de Fietsersbond, Nederlandse Toerfietsunie (NTFU) en de Stichting Landelijk Fietsplatform. Drenthe scoort het beste met een 8,4 en dat Flevoland het laagste met een 7,5.

[caption id="attachment_47009" align="alignright" width="300"]Fietsverhuur Hof van Saksen (Drenthe) Fietsverhuur Hof van Saksen (Drenthe)[/caption]Een overzicht van de cijfers per provincie:

  1. Drenthe: 8,4
  2. Gelderland: 8,2
  3. Zeeland: 8,2
  4. Overijssel: 8,1
  5. Noord-Brabant: 8,1
  6. Friesland: 8,0
  7. Noord-Holland: 7,9
  8. Utrecht: 7,9
  9. Limburg: 7,9
  10. Zuid-Holland: 7,7
  11. Groningen: 7,7
  12. Flevoland: 7,5
Meeste recreatieve fietstochten vertrekken vanuit huis

In de provincies Flevoland (92%), Groningen (88%), Zuid-Holland (87%) en Noord-Holland (87%) vertrekt men het vaakst vanuit huis voor een recreatieve fietstocht. In de meest toeristische provincies van het land ligt dit aandeel het laagst: Zeeland (65%), Drenthe (66%) en Gelderland (66%). Dit zijn ook de provincies waar veel mensen een recreatieve fietstocht maken die niet uit die provincies zelf komen. Een vertrekpunt dat hier hoog scoort is de camping of een tweede huis/vakantiewoning. In Zeeland is dit gecombineerde aandeel zelfs 17% Verbeterpunten Uit de enquête blijkt dat Nederlanders over het algemeen bijzonder tevreden zijn met de fiets-infrastructuur. Toch worden er nog wel enkele verbeterpunten genoemd: 1. 50% vind dat het comfort van de fietspaden kan worden verbeterd 2. 36% zou graag meer rustplekken onderweg willen aantreffen en 3. 24% stoort zich aan slechte bewegwijzering. Nog niet E-bike proof Steeds meer mensen rijden op een elektrische fiets, ook voor een recreatieve fietstocht. Uit de landelijke resultaten blijkt echter dat “Nederland nog niet E-bike proof is”. De huidige infrastructuur is nog niet ingesteld op de snelheid en wendbaarheid van de E-bike, met name door een gebrek aan comfort van de fietspaden. Daarnaast is de bewegwijzering, het bermonderhoud, het aantal oplaadpunten en het gedrag van medeweggebruikers op het fietspad volgens deze doelgroep niet op orde. Meer informatie: www.anwb.nl