Sinds afgelopen juli het VN-verdrag voor de rechten van mensen met een beperking door het kabinet is geratificeerd, is het onderwerp toegankelijkheid veelvuldig in het nieuws. Eigenlijk had ik gehoopt dat we dit onderwerp achter ons konden laten en dat de bewindspersonen inmiddels voortvarend aan het werk zouden zijn om van Nederland een inclusief land te maken. Een land waar iedereen, met én zonder beperking mee kan doen. Sinds afgelopen juli het VN-verdrag voor de rechten van mensen met een beperking door het kabinet is geratificeerd, is het onderwerp toegankelijkheid veelvuldig in het nieuws. Eigenlijk had ik gehoopt dat we dit onderwerp achter ons konden laten en dat de bewindspersonen inmiddels voortvarend aan het werk zouden zijn om van Nederland een inclusief land te maken. Een land waar iedereen, met én zonder beperking mee kan doen.gastvrij zonder beperking

Niets is echter minder waar. De afgelopen maand verschenen in de media de nodige berichten waaruit blijkt dat concrete maatregelen en wetgeving op dit gebied uitblijft. Staatssecretaris Van Rijn kondigde een Algemene maatregel van Bestuur af die veel te vrijblijvend is en geen duidelijke kaders stelt, zowel over wat er moet gebeuren als op welke termijn. Passende wet- en regelgeving ter verbetering van de toegankelijkheid in Nederland blijft, als het aan de staatssecretaris ligt, uit. Vrijblijvendheid troef! Zijn plan voldoet bovendien niet aan de normen die door de VN zijn gesteld. Eén daarvan is dat ervaringsdeskundigen, de mensen die het betreft, worden betrokken bij het maken van de plannen ter verbetering. De AmvB leverde hem zeker 600 boze reacties op. Hoe gastvrij bent u? Nu gaat de overheid over de toegankelijkheid van openbare voorzieningen. Over scholen, bibliotheken, theaters, overheidsgebouwen, het openbaar vervoer en zo meer. Maar hoe gastvrij bent u? Als ondernemer in de horeca en recreatiebranche bent u immers zelf verantwoordelijk voor uw eigen ‘winkel’. U bent niet afhankelijk van wet en regelgeving die er nog moet komen om uw hotel, restaurant, vakantiewoning of andere verblijfs- of recreatievoorziening toegankelijk te maken voor mensen met een lichamelijke beperking. Hoe serieus neemt u een doelgroep die alleen al ruim twee miljoen mensen omvat. [caption id="attachment_46812" align="alignright" width="300"]Voorbeeld van een goede maatregel: Parkeerplaatsen dicht bij de entree, met een vrije ruimte om uit te stappen. (Disney Orlando) Voorbeeld van een goede maatregel: Parkeerplaatsen dicht bij de entree, met een vrije ruimte om uit te stappen. (Disney Orlando)[/caption] Verbeteren toegankelijkheid U kunt zelf maatregelen treffen om de toegankelijkheid van uw voorzieningen te verbeteren. Probeer eens te kijken door de bril van iemand in een rolstoel of iemand die bijvoorbeeld moeilijk loopt of ziet. Wat kun je doen om ervoor te zorgen dat iedereen van uw faciliteiten gebruik kan maken? Dat begint al bij de voordeur of zelfs het parkeren en de route vanaf de parkeerplaats. Uiteraard zijn ook sanitaire voorzieningen belangrijk. Soms is een kleine aanpassing al een hele verbetering. Zorg er wel voor dat, als u bezig gaat met aanpassingen en vooral wanneer u gaat verbouwen, u zich goed laat informeren. Het zou toch zonde zijn wanneer u een invalidentoilet heeft laten maken, waar je met een rolstoel niet goed in kunt manoeuvreren? U lacht misschien, maar het gebeurt. Maatvoering hiervoor is gewoon beschikbaar op internet. Tot slot, zorg ervoor dat iedereen, ook iemand met een lichamelijke beperking, zich welkom voelt. Toegankelijkheid is meer dan alleen fysieke drempels. Behandel iedere gast met respect. Want dat is immers de essentie van de ‘gastvrijheidsbranche’? Tip: kijk ook eens op de website van Koninklijke Horeca Nederland: www.khn.nl/toegankelijkheid met dank aan: ZonderBeperking.nl is een deskundige blogger op Pretwerk.nl op het gebied van toegankelijkheid in recreatie en toerisme. Dick en Josée Pellen en Lisa Olsthoorn zijn voor hun online platform veel op bezoek bij toegankelijke accommodaties en willen graag hun ervaringen uit de praktijk delen. Suggesties voor artikelen over specifieke onderwerpen (toegankelijkheid) zijn welkom. (info@zonderbeperking.nl) Op het platform www.zonderbeperking.nl worden gecheckte accommodaties met een uitgebreide omschrijving aangeboden voor vakantiegangers met een toegankelijkheidsvraag. Bewaren