Attractieparken en dierentuinen kunnen en moeten veel meer doen om hun gasten gezond eten en drinken aan te bieden. Gezonde keuzes zijn beperkt beschikbaar en vaak nauwelijks te vinden tussen het overdadige aanbod van ongezonde lekkernijen. Dit blijkt uit onderzoek2 dat adviesbureau Schuttelaar & Partners heeft uitgevoerd onder 31 attractieparken en dierentuinen. Attractieparken en dierentuinen kunnen en moeten veel meer doen om hun gasten gezond eten en drinken aan te bieden. Gezonde keuzes zijn beperkt beschikbaar en vaak nauwelijks te vinden tussen het overdadige aanbod van ongezonde lekkernijen. Dit blijkt uit onderzoek2 dat adviesbureau Schuttelaar & Partners heeft uitgevoerd onder 31 attractieparken en dierentuinen. [caption id="attachment_46546" align="alignright" width="300"]aanbod bij Ouwehands Dierenpark aanbod bij Ouwehands Dierenpark[/caption] Vooral kinderen komen er bekaaid af: slechts een op vijf attracties biedt een gezonde verrassing voor kinderen. Dit terwijl driekwart van de consumenten aangeeft het een goed idee te vinden als dagattracties gezonde producten meer zouden promoten1. Uit een inventarisatie van menukaarten blijkt dat deze vooral vette, zoute en zoete lunchgerechten aanprijzen. Hoewel vaak ook belegde broodjes en soep te koop zijn, en soms salades of gezonde snacks, moet je goed zoeken om deze te vinden. Dierentuinen doen het doorgaans iets beter dan attractieparken. Dierenpark Amersfoort en de Efteling kwamen als beste uit de bus. [caption id="attachment_46547" align="alignright" width="300"]Blijdorp Diergaarde Blijdorp[/caption] Suzanne van der Pijll van Schuttelaar & Partners vindt dat attractieparken en dierentuinen meer verantwoordelijkheid kunnen en moeten nemen. “Veel mensen willen graag gezonder eten en drinken, maar vinden het vaak lastig. Wij zien dat het vooral tijdens een dagje uit erg moeilijk wordt gemaakt. Gezond eten hoeft toch geen sprookje te zijn?” Ook in commercieel opzicht missen de attracties kansen. Van der Pijll: “Nu nemen veel mensen eten en drinken mee van huis om nog iets gezonds binnen te krijgen. Dat is gemiste omzet”. Een selectie van parken die er positief uitspringen: top-dagattracties Foodonderzoek Schuttelaar en Partners presenteerde haar onderzoek tijdens een bijeenkomst van het Foodservice Network op 10 november. Daar deelde Van der Pijll nog meer resultaten uit het onderzoek:
  • In de onderzochte parken namen de 40 miljoen bezoekers zo'n 140 miljoen aan eten en drinken mee van huis. Bijna een kwart van de bezoekers neemt zelf eten en drinken mee.
  • Bijna 50% van de bezoekers geeft aan dat zij onvoldoende gezonde alternatieven kunnen vinden op het park.
Bron en meer informatie: www.schuttelaar.nl Bewaren Bewaren