Er liggen goede kansen voor Nederlandse (accommodaties met) golfbanen bij de doelgroep Duitse toeristen. Jaarlijks bezoeken bijna 4,3 Duitsers ons land voor een meerdaags bezoek. In Europa zijn na Groot-Brittannië de meeste golfers actief in Duitsland, in 2013 ruim 635.000 en dat aantal groeit. Er liggen goede kansen voor Nederlandse (accommodaties met) golfbanen bij de doelgroep Duitse toeristen. Jaarlijks bezoeken bijna 4,3 Duitsers ons land voor een meerdaags bezoek. In Europa zijn na Groot-Brittannië de meeste golfers actief in Duitsland, in 2013 ruim 635.000 en dat aantal groeit. golfen door Duitsers

NHTV-docent Herman Lier heeft samen met Wolfgang Hendrikx speciaal voor de Duitse golfmarkt de site golfinholland.eu ontwikkeld. Herman Lier heeft uitgebreid research gedaan naar golfen in Duitsland: "Op basis van golfparticipatie en golfpotentieel ben ik erachter gekomen dat Duitsers graag op vakantie golfen.” Red. De website is nog jong en er staan op dit moment (2 nov 2016) nog maar twee accommodaties vermeld. Uitgehold businessmodel weer nieuw leven inblazen Volgens Lier ligt hier een uitgelezen kans voor Nederlandse golfbanen om hun uitgeholde businessmodel weer nieuw leven in te blazen: "In het verleden waren weinig Nederlandse golfbanen in greenfee golfers geïnteresseerd. Immers met voldoende leden en een mooie rente op de spaarbank konden de meeste golfbanen met hun business model goed rondkomen. Er was totaal geen managerial urge om niet-leden op hun golfbaan toe te laten.” Greenfee golfers gingen volgens Lier immers ten koste van de bestaande leden die via ‘dure’ participaties recht hadden op de prime-time uren van de dag. Maar ook voor golfbanen is de wereld de afgelopen jaren ingrijpend veranderd. Steeds meer greenfee golfers "Er zijn geen rente-inkomsten meer op vermogen en potentiële leden zijn steeds minder bereid een flinke participatie te betalen. De nieuwe golfspelers kopen vooral losse rechten en heten inmiddels greenfee golfers. Golfbanen hebben dus een nieuw businessmodel nodig,” vertelt Lier. Een onderdeel van dat nieuwe businessmodel zijn buitenlandse golfers die dan ook meer dan welkom zijn. Eerste focus op de Duitse markt maar Europa ligt open Met zijn site Golfinholland.eu richt Lier zich allereerst op de Duitse markt. "Ik ben zelf sinds een paar jaar door het golfvirus besmet en dacht ik ga vanuit het plezier dat ik aan golf beleef een site opzetten voor Duitsers in "perfect” Duits en met golfbanen in Nederland die de Duitsers ook echt in het zonnetje willen zetten en hun golfbaan willen open stellen, ” stelt een enthousiaste Lier. Golfbanen moeten Duitsers gastvrij ontvangen Op de site staan golfbanen die Duitsers prima te woord kunnen staan, een aantal mooie golfset te leen hebben en op gastronomisch gebied tegen een faire prijs de Duitsers bedienen. "Ik wil nu de website die vanuit plezier in golf is opgezet, gaan vullen met Nederlandse golfbanen, hotels en campings die dit idee verder willen brengen. Marketing in Duitsland De bewerking van de Duitse markt heeft Lier ook al in de steigers staan: "De marketing in Duitsland wil ik gaan opzetten met behulp van de Duitse Golfbond, actieve golfbloggers en een bestand van golfbanen dat ik de afgelopen jaren heb opgebouwd. Ook binnen de Recron en in Friesland is men enthousiast over dit nieuwe toeristische product.” Meer informatie: www.golfinholland.eu