Het routeaanbod voor fietsers, wandelaars en watersporters in de provincie Groningen wordt de komende jaren uitgebreid. Zo komen er speciale themaroutes langs culturele en landschappelijke bezienswaardigheden, waarbij steeds een bepaald thema centraal staat. Daarnaast worden bestaande routenetwerken verbeterd. De provincie steekt ruim 995.000 euro in het project, dat uitgevoerd wordt door de stichting Routebureau Groningen. Het routeaanbod voor fietsers, wandelaars en watersporters in de provincie Groningen wordt de komende jaren uitgebreid. Zo komen er speciale themaroutes langs culturele en landschappelijke bezienswaardigheden, waarbij steeds een bepaald thema centraal staat. Daarnaast worden bestaande routenetwerken verbeterd. De provincie steekt ruim 995.000 euro in het project, dat uitgevoerd wordt door de stichting Routebureau Groningen. fietsen in GroningenPronkjewailpad Naast de themaroutes komt er een wandelnetwerk door de hele provincie van ongeveer 2.250 kilometer, met zo'n 1.100 knooppunten. Verder moet het Pronkjewailpad (200 kilometer lang) de grootste bezienswaardigheden van de provincie verbinden: de stad Groningen, het Nationaal Park Lauwersmeer, de Wadden, Bourtange, de borgen, de wierden en de kerken. De verschillende nieuwe routes komen straks ook digitaal beschikbaar. Het project met de titel 'Routegebonden recreatie in Groningen' moet in 2019 afgerond zijn. Lokale economie Uit onderzoek blijkt dat het aantal dagtochten in de provincie Groningen ver onder het landelijk gemiddelde ligt. De verwachting is dat de uitbreiding van het routeaanbod ervoor zorgt dat het aantal toeristen dat Groningen bezoekt flink toeneemt. Een groot deel van deze toeristen zal ook in onze provincie overnachten en hier geld uitgeven, wat zorgt voor het behoud van voorzieningen en een stimulans is voor ondernemers om te investeren. De plannen van ondernemers en de arrangementen die ze voor toeristen aanbieden zijn bijvoorbeeld erg belangrijk bij de ontwikkeling van de themaroutes. Financiering Behalve met de provincie werkt het Routebureau in het project samen met de 23 Groninger gemeenten, Marketing Groningen, De Verhalen van Groningen, ondernemers en culturele en landschapsorganisaties. Het subsidiebedrag komt uit het budget Rijkseconomisch Programma Zuiderzeelijn (REP-ZZL), de compensatiegelden voor het niet-doorgaan van de Zuiderzeelijn. Ook de gemeenten en de Nationaal Coördinator Groningen (via het programma Kansrijk Groningen) dragen bij. In totaal kost het project bijna twee miljoen euro. Meer informatie: Provincie Groningen Routebureau Groningen