Je hebt een lichamelijke beperking en je wilt op vakantie. Wat is daar bijzonder aan? Niet zoveel zou je denken tot je een accommodatie wilt boeken die ook geschikt is voor iemand die minder mobiel is of, lastiger nog, iemand die een rolstoel gebruikt. Dan kom je erachter dat dat nog niet zo eenvoudig is. Je hebt een lichamelijke beperking en je wilt op vakantie. Wat is daar bijzonder aan? Niet zoveel zou je denken tot je een accommodatie wilt boeken die ook geschikt is voor iemand die minder mobiel is of, lastiger nog, iemand die een rolstoel gebruikt. Dan kom je erachter dat dat nog niet zo eenvoudig is.

[caption id="attachment_46060" align="alignright" width="300"]In den Bongerd In den Bongerd[/caption] Wat is toegankelijkheid? Het vinden van een accommodatie die toegankelijk is voor mensen met een lichamelijke beperking, was tot voor kort nog een hele klus. Een leuke B&B, een hotel of een vakantiewoning; wanneer je in een rolstoel zit, kun je hier alleen van genieten wanneer de accommodatie toegankelijk is. Kun je er om te beginnen gemakkelijk komen, is er een invalidenparkeerplaats, kom je er (gemakkelijk) binnen, is er voldoende ruimte om met een rolstoel te manoeuvreren, is de slaapkamer ruim genoeg en zijn badkamer en het toilet aangepast? Ofwel: zijn de drie B’s: bereikbaar, betreedbaar en bruikbaar in orde? Hierbij gaat het niet alleen om mensen in een rolstoel, maar ook mensen met minder zichtbare aandoeningen. Denk aan mensen met een chronische ziekte zoals astma, een hartaandoening, reuma of mensen met een gezichtsbeperking. Toegankelijke accommodaties en restaurants zijn er wel maar het kost veel tijd en moeite om ze te vinden. Vaak ontbreekt op websites de informatie over de toegankelijkheid van accommodaties, is deze onvolledig en/of zit diep weggestopt in een website. Dit is wat wij ontdekten toen wij in 2014 in aanraking kwamen met mensen met een lichamelijke beperking en dit werd ook bevestigd tijdens een bijeenkomst over toegankelijk toerisme, georganiseerd door Amsterdam Marketing. [gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="46061,46062"] Negatief imago Onze ervaring is dat deze doelgroep voor veel ondernemers onzichtbaar is. De doelgroep wordt onterecht ondergewaardeerd en heeft in sommige gevallen zelfs een negatief imago. Bij ‘mensen met een lichamelijke beperking’ wordt nog wel eens gedacht aan kwijlende mensen in een rolstoel die vreemde geluiden uitstoten. Die wil je toch niet in je accommodatie of restaurant? En daar wil je al helemaal andere gasten niet mee confronteren. Een vreemde en ernstige misvatting waarmee je heel veel mensen tekort doet en deze mensen ook buiten sluit. Grote doelgroep Ondernemers in de horeca en recreatiesector die geen toegankelijke voorzieningen hebben, laten hiermee ook omzet lopen. Nederland telt ongeveer 2,5 miljoen mensen met een lichamelijke beperking. Een grote en groeiende doelgroep. Ongeveer 250.000 (10%) hiervan gebruikt een rolstoel. Deze mensen willen ook wel eens op vakantie of een dagje uit. Bedenk daarbij dat mensen met een lichamelijke beperking zelden alleen komen, vaak buiten het hoogseizoen op vakantie gaan en dat zij hun ervaringen vaker delen met anderen. Toegankelijkheid loont Onderzoek heeft aangetoond dat het loont om toegankelijk te zijn. Het verbeteren van toegankelijkheid biedt niet alleen kansen voor horeca- en recreatieondernemers, maar doet ook recht aan een grote groeiende doelgroep. Een recht dat afgelopen juli door de Nederlandse regering is erkend met de ratificering van het VN-verdrag voor de rechten van mensen met een beperking. Hiermee is bepaald dat toegankelijkheid niet langer de uitzondering is maar de norm wordt. met dank aan: ZonderBeperking.nl is een nieuwe deskundige blogger op Pretwerk.nl over toegankelijkheid in recreatie en toerisme. Dick en Josée Pellen en Lisa Olsthoorn zijn voor hun online platform veel op bezoek bij toegankelijke accommodaties en willen graag hun ervaringen uit de praktijk delen. Suggesties voor artikelen over specifieke onderwerpen (toegankelijkheid) zijn welkom. (info@zonderbeperking.nl) Op het platform www.zonderbeperking.nl worden gecheckte accommodaties met een uitgebreide omschrijving aangeboden voor vakantiegangers met een toegankelijkheidsvraag.