Nederland en water zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en internationaal aansprekend. Daarom zet NBTC, samen met Zeeland, Zuid-Holland, Flevoland, Overijssel, Friesland, Noord-Holland en Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed ‘Nederland Waterland’ internationaal op de kaart. Dinsdag 4 oktober vond de lancering van de verhaallijn plaats, gecombineerd met de viering van 30 jaar Oosterscheldekering, in het Topshuis op Neeltje Jans. Nederland en water zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en internationaal aansprekend. Daarom zet NBTC, samen met Zeeland, Zuid-Holland, Flevoland, Overijssel, Friesland, Noord-Holland en Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed ‘Nederland Waterland’ internationaal op de kaart. Dinsdag 4 oktober vond de lancering van de verhaallijn plaats, gecombineerd met de viering van 30 jaar Oosterscheldekering, in het Topshuis op Neeltje Jans.

[caption id="attachment_45846" align="alignright" width="300"]V.l.n.r.: Katja Roose (Bring in the Dutch), Han Polman (CdK Zeeland), Johan Jacobs (RWS), Jaap Kwadijk (Deltares), Jos Vranken (NBTC), Annelous Lammerts (Bring in the Dutch), Toine Poppelaars (Waterschap). V.l.n.r.: Katja Roose (Bring in the Dutch), Han Polman (CdK Zeeland), Johan Jacobs (RWS), Jaap Kwadijk (Deltares), Jos Vranken (NBTC), Annelous Lammerts (Bring in the Dutch), Toine Poppelaars (Waterschap).[/caption] Het verhaal Water is karakteristiek voor Nederland. Een groot deel van Nederland ligt onder de zeespiegel. Hoe wij hiermee omgaan en het landschap dat hiervan het resultaat is, is uniek in de wereld en wordt in het buitenland als fascinerend ervaren. Door de verhaallijn Nederland Waterland worden watericonen met elkaar verbonden en ontsloten en wordt Nederland gepositioneerd als waterland bij internationale bezoekers. Centraal in deze lijn staan de watericonen in de setting van een waterrijke regio inclusief de beleving rondom de iconen. HollandCity Nederland Waterland is onderdeel van de HollandCity-strategie en verbindt dertien watericonen met elkaar: De Deltawerken, Watersnoodmuseum, Dordrecht, Nationaal Park De Biesbosch, Kinderdijk, Flevoland, Schokland-Urk, Nationaal Park Weerribben-Wieden, Giethoorn, Woudagemaal, Afsluitdijk, Zuiderzeemuseum, Beemster-Schermer. Jos Vranken, algemeen directeur NBTC: “Via de verhaallijnen willen we mensen verleiden om de gebaande paden te verlaten. Zo ervaren zij meer plekken en producten in ons land. Het maakt hun beleving rijker en het versterkt het regionale verdienvermogen. Tegelijkertijd ontlasten we de hotspots die op sommige momenten als te druk ervaren worden.” [caption id="attachment_45847" align="alignright" width="300"]Zuiderzeemuseum Enkhuizen Zuiderzeemuseum Enkhuizen[/caption] Kansen In eerste instantie wordt de waterlijn in Duitsland, België, Italië, Spanje, Frankrijk en de Verenigde Staten geïntroduceerd. In 2017 wordt China daaraan toegevoegd. Het gaat daarbij met name om awareness te creëren, om het verhaal in de schijnwerpers te zetten. Daarbij focussen we op pers- en pr-activiteiten. De eerste persreis vindt donderdag 6 oktober plaats met twaalf internationale journalisten, startend in Zeeland. Daarnaast is het waterlandverhaal in zes talen vindbaar op de consumentenwebsite holland.com/waterland in zes talen inclusief een moodfilm. Toekomst In 2018 is er extra dynamiek rondom het thema water. Dan wordt onder andere het beleefcentrum van De Nieuwe Afsluitdijk geopend. Daarnaast is het honderd jaar geleden dat de Zuiderzeewet in Nederland werd aangenomen. Voor NBTC reden genoeg om 2018 uit te roepen tot themajaar Nederland Waterland. Meer informatie: Verhaallijn Nederland Waterland op b2b website NBTC.nl www.holland.com (consumentenwebsite)