Samenwerken is geen toverwoord. Veel ondernemers zijn alleen bereid om samen te werken als zij daar een meerwaarde in zien voor hun eigen bedrijf. Deze editie van Recreatief Totaal zoomt in op kritische ondernemers die desondanks toch de samenwerking aangingen; rondom Wildlands Emmen; op de Veluwe en als dienstverleners aan de recreatiesector. Samenwerken is geen toverwoord. Veel ondernemers zijn alleen bereid om samen te werken als zij daar een meerwaarde in zien voor hun eigen bedrijf. Deze editie van Recreatief Totaal zoomt in op kritische ondernemers die desondanks toch de samenwerking aangingen; rondom Wildlands Emmen; op de Veluwe en als dienstverleners aan de recreatiesector.

[caption id="attachment_45400" align="alignright" width="300"]Kunst onderscheidt Hotel Ten Cate Kunst onderscheidt Hotel Ten Cate[/caption] Wildlands Emmen en Hotel Ten Cate Over Wildlands Emmen is al veel geschreven; maar daarbij werd vooral gekeken naar de resultaten voor het bedrijf zelf. Hotel ten Cate ligt op loopafstand van Wildlands en heeft een 100% bezetting in de zomer sinds de komst van Wildlands. Het hotel werkt ook zelf aan een onderscheidend aanbod door het hotel in te richten met unieke kunstkamers, ontworpen door lokale kunstenaar Deo. Samenwerkende bedrijven doen er goed aan om ook kritisch te zijn op de zaken die (nog) niet goed gaan. Hoteldirecteur Hans ten Cate heeft volop vertrouwen in de ontwikkelingen in toeristisch Noord-Oost Nederland, die volgens hem "vooral tijd gegund moeten worden." Customer Journey toepassen op de Veluwe De Veluwe heeft een lastige periode achter de rug. Het populaire toeristengebied ziet de populariteit langzaam slinken. Trendwatcher Hans van Leeuwen deelt zijn visie aan de hand van het customer journey model. Er is op dit moment vooral veel aandacht voor de vervallen verblijfsaccommodatie in de regio. Voor de consument, die een vakantiebestemming zoekt, komt 'accommodatie' pas op de vijfde plek. Andere, belangijker factoren zijn: 1. omgeving & beleving; 2. medewerkers & hospitality; 3. horeca & gastronomie en 4. Aanbod - storytelling. Pas daarna wordt gekeken naar de accommodatie waarin men wil verblijven. tubing in AntwerpenOne stop shoppen voor de recreatiesector Nederland heeft een groot aantal bedrijven in huis die toeleverancier zijn van de internationale attractiesector. Daar is een schat aan kennis- en netwerkkansen aan verbonden. House of Leisure, gevestigd in Oisterwijk, brengt de bedrijven actief bij elkaar. Door samen te werken kunnen complexere opdrachten worden aangenomen en de kennisdeling werpt zijn vruchten af. Ook Nederlandse dagattracties zoals De Efteling en Libema maken inmiddels deel uit van het netwerk. [caption id="attachment_45399" align="alignright" width="209"]RT 3 2016 klik voor de online versie[/caption] En verder in deze editie:

  • Wat kunnen we leren van een cruiseschip; + aanhaakkansen rond excursies aan de wal
  • Waarom Largo Villas geen traditioneel bungalowpark is
  • Boomhuizen beloven avontuur
  • Komkommertijd behoort tot het verleden (column Hans van Leeuwen)
  • Dinopark en arboretum Tenaxx in Groningen
  • 5 tip om in te spelen op een rage (marketing)
  • De Duitse toerist nader in beeld
  • Hostmanship en ... details (column Bas Hoogland)

Bekijk Recreatief Totaal gratis online op: www.recreatieftotaal.nl Bewaren Bewaren