Het is niet altijd makkelijk om je bedrijf volledig op de schop te nemen. Toch doen de eigenaren van Caravanpark Ambousen dat wel. Theo Nobel en Jeroen Postma zagen in dat het park vernieuwd moest worden, maar dat zou niet gaan lukken met het toenmalige aantal vaste gasten. Het is niet altijd makkelijk om je bedrijf volledig op de schop te nemen. Toch doen de eigenaren van Caravanpark Ambousen dat wel. Theo Nobel en Jeroen Postma zagen in dat het park vernieuwd moest worden, maar dat zou niet gaan lukken met het toenmalige aantal vaste gasten.Ameland_06

Het Amelandse bedrijf stapt over op een innovatief concept dat is gestoeld op de bedrijfsvoering van een hotel. Jaarplaatsen verdwijnen en maken plaats voor verhuureenheden met buitenkeuken. “Je bed opmaken, dat is toch geen leuk begin van de vakantie?” Directe aanleiding voor de metamorfose was de noodzakelijke vernieuwing van het park. “We moesten fors investeren in infrastructuur en voorzieningen en met de bestaande doelgroep was dat financieel niet mogelijk”, zeggen de eigenaren. “De jaarplaatsen zouden te duur worden.” Daarnaast wilde Nobel zich met het park duidelijk onderscheiden van het overige aanbod op Ameland, waar het verblijfsrecreatieaanbod wordt overheerst door standaard chalets en stacaravans. ZKA Consultants, gecertificeerd RECRON-leefstijladviseur, deed onderzoek naar de locatie, de omgeving en het eiland. “We constateerden dat recreatiebedrijven op Ameland zich vooral richten op de leefstijlgroepen lime, groen en aqua”, zegt senior consultant Merlijn Pietersma. “Ook Ambousen richt zich vooral op lime en is niet onderscheidend. Doorgaan op diezelfde weg zou betekenen dat het in een vechtmarkt terecht komt.” En daarom gaat het roer om. Avontuurlijk, maar luxe Uit de conceptontwikkeling van ZKA kwam naar voren dat Ameland een groot aanbod heeft aan sport (van golfen tot kite surfen en mountainbiken) en zich ook onderscheidt met horeca die nét even anders is. Het park besloot zich daarom te richten op de avontuurlijke gast die ook luxe en beleving op prijs stelt. “Leefstijlgroep paars, met een afstraling op geel”, zo vat Pietersma samen, die enthousiast is over de spin off die Ameland volgens de business case gaat beleven. “De nieuwe gasten zullen veel impact hebben op de werkgelegenheid, denk bijvoorbeeld aan de horeca en supermarkten.” Koffiezetapparaat van Nespresso Eind 2016 verdwijnen de 123 jaarplaatsen (“dat gaat gepaard met de nodige emoties”, aldus Nobel) om plaats te maken voor 135 speels neergezette verhuureenheden die elk een eigen karakter hebben – maar wel allemaal over een buitenkeuken beschikken. Met het hotelconcept gaat het park voor comfort en luxe, vertelt Postma. “Waarom moet je in vakantieparken altijd je eigen badlinnen meenemen en aan het begin van je vakantie je bed opmaken, dat is toch niet leuk?” Het hotelconcept wordt tot in de puntjes doorgevoerd. “We gaan accommodaties per nacht verhuren. En elke accommodatie heeft een Nespresso koffiezetapparaat en een hospitalitysysteem op de tv waarmee de gast iets kan bestellen. Een flesje wijn met koeler? Wij brengen het.” Vooral operationeel en qua kostprijs is de omschakeling een uitdaging, zegt Postma. “Het dagelijks laten arriveren van gasten heeft nu eenmaal gevolgen voor je housekeeping.” Overigens wordt het park op Ameland niet het enige dat gaat werken met het hotelconcept. Onder de naam Qurios rolt Postma, samen met mede-eigenaar Wouter van Wetering, een keten uit. Qurios Bloemendaal en Egmond zijn al operationeel; Petten en Ameland volgen in 2017. Meer informatie: www.caravanparkambousen.nl (oude situatie) www.qurios.nl/vakantiepark-ameland Met dank aan: Merlijn Pietersma, consultant bij ZKA Leisure. Merlijn vertelt je graag meer over dit project of soortgelijke projecten. e-mail m.pietersma@zka.nl / telefoon 06 81909921 Dit artikel verscheen eerder in een licht aangepaste vorm in Recreactie (juni 2016).