De geluiden uit de toeristische sector zijn positief over de zomer. Het is de verwachting dat er zo’n 3,5 miljoen buitenlandse toeristen hun zomervakantie doorbrachten in Nederland, aldus NBTC Holland Marketing. Dat is een stijging van zo’n twee à drie procent. De geluiden uit de toeristische sector zijn positief over de zomer. Het is de verwachting dat er zo’n 3,5 miljoen buitenlandse toeristen hun zomervakantie doorbrachten in Nederland, aldus NBTC Holland Marketing. Dat is een stijging van zo’n twee à drie procent.

[caption id="attachment_45241" align="alignright" width="300"]Zandvoort Zandvoort[/caption]Daarnaast brachten circa 4,7 miljoen Nederlanders een korte of lange zomervakantie in eigen land door. In totaal besteedden de buitenlandse bezoekers en de vakantiegangers in eigen land samen ongeveer 3,5 miljard euro tijdens de zomermaanden juli en augustus. Kust populair De groei van het aantal buitenlandse bezoekers komt met name uit de buurlanden Duitsland en België. In de zomer komt ongeveer de helft van alle buitenlandse verblijfstoeristen uit Duitsland en België. Met name de kust was populair. Mede door het wisselvallige weer in het begin van de zomer hebben musea, dierentuinen en attractieparken ook een goede zomer gehad. Bungalows en campings Nederlanders ondernamen zo’n 4,7 miljoen vakanties in eigen land. Dit betekent een stijging van zo’n twee procent vergeleken met vorig jaar. Het merendeel van deze vakanties werd doorgebracht op bungalowparken en campings. Bij de bungalows viel het grote aandeel ‘vroegboekers’ op. Daarnaast was er ook redelijk wat vraag naar lastminutes, met name voor de weekenden. Bij de campings is het beeld wat wisselender maar is men overall toch tevreden over de zomer. Het boekingsgedrag bij de campings is wat wisselvalliger: over het algemeen boekt men laat maar om het favoriete plekje te bemachtigen wordt er vroeg geboekt. Opvallend was de wens om flexibel te kunnen boeken (dagen i.p.v. week/weekend/midweek). Bij kleine campings kwam men vaker op de bonnefooi. Bron: NBTC Holland Marketing