De Amsterdamse TV-zender AT5 start met een online kanaal speciaal gericht op buitenlandse bezoekers aan Amsterdam: 'I Amsterdam Today'. Hiermee krijgen de toeristen meer lokale achtergrondinformatie over de stad en regio die ze bezoeken. Partners in het project zijn o.a. Amsterdam Marketing, Booking.com, KLM en de RAI. De Amsterdamse TV-zender AT5 start met een online kanaal speciaal gericht op buitenlandse bezoekers aan Amsterdam: 'I Amsterdam Today'. Hiermee krijgen de toeristen meer lokale achtergrondinformatie over de stad en regio die ze bezoeken. Partners in het project zijn o.a. Amsterdam Marketing, Booking.com, KLM en de RAI.

[gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="45163,45164"] De programma's worden uitgezonden op een Youtube kanaal en duren 3 minuten. In een sneltreinvaart worden de toeristen bijgepraat over actualiteiten en wetenswaardigheden uit de stad en regio. Er zijn drie themablokken: nieuws, cultuur en sport & events. Voor de inhoud wordt gebruik gemaakt van bestaande nieuwsitems die al voor AT5 en RTV Noord Holland zijn geproduceerd. Er zijn ook bescheiden mogelijkheden om te adverteren. De potentiële doelgroep zijn de 10 miljoen toeristen die Amsterdam jaarlijks bezoeken. Hoe krijg je de toerist naar dit kanaal? Dat 'probleem' werd getackled door die vraag om te draaien. Projectmanager Jan van Ginkel legt uit. "We zijn op zoek gegaan naar touchpoints met de toerist en daar bieden we ons programma aan; het kanaal komt dus naar de toeristen toe. Zo wordt het nieuwsitem geïntegreerd op de website van booking.com, bij de mensen die een reservering in Amsterdam maken; de schipholtaxi's werken mee door het programma op schermpjes te vertonen; in de RAI staan diverse schermen opgesteld en veel hotels nemen het programma op in hun narrow casting. (tv op de hotelkamer)" De volgende stap wordt het lanceren van een app waardoor de toerist op elk moment van de dag het 'Amsterdamse nieuws' kan bekijken. Kansen voor spreiding Een van de doelstellingen van Amsterdam Marketing is om toeristen beter te spreiden over de stad en de regio. Het programma van I Amsterdam Today kan daarin een rol vervullen. Er worden items en ideeën aangedragen die buiten de reguliere toeristische route liggen. O.a. Heineken Experience is een partner in de samenwerking en die gebruikt dit kanaal om haar attractie onder de aandacht te brengen. (redactionele items aandragen: redactie@at5.nl / adverteren op dit kanaal: adverteren@at5.nl) Meer informatie: www.iamsterdamtoday.com