Afgelopen week maakten redacteuren van Pretwerk.nl en Pleisureworld een trip door Engeland om toeristische attracties te bekijken. We brengen de komende weken een serie artikelen over inspirerende concepten die we in Nederland nog niet kennen. Naast commerciële attracties keken we ook naar verdienmodellen rondom de boerderijen, natuurgebieden en historische gebouwen. Afgelopen week maakten redacteuren van Pretwerk.nl en Pleisureworld een trip door Engeland om toeristische attracties te bekijken. We brengen de komende weken een serie artikelen over inspirerende concepten die we in Nederland nog niet kennen. Naast commerciële attracties keken we ook naar verdienmodellen rondom de boerderijen, natuurgebieden en historische gebouwen.

[caption id="attachment_44682" align="alignright" width="300"]IP in Willows Activity Farm IP in Willows Activity Farm[/caption] Succesfactoren die in het oog springen Terugkijkend op het bezoek aan de attracties zijn er drie factoren die opvielen en zorgen voor een positieve impuls aan de concepten:

  1. Toenemend gebruik van Intellectual Property - IP (Bekende karakters uit TV series); zelfs bij de wat kleinschaliger bedrijven.
  2. Huisstijl en thematisering tot in de haarvaten. Het is niet meer voldoende om met enkele decorstukken en muurschilderingen een sfeer neer te zetten. Er wordt steeds meer gelet op de details. Je ziet de huisstijl nu zelfs terug in o.a. toiletten, de bedrijfskleding, camouflage van installaties en entree-omgeving van de attractie.
  3. Keuze voor een duidelijk afgebakende doelgroep. In een overvolle recreatiemarkt is het vanuit marketingperspectief slim om je aanbod te optimaliseren voor een nichemarkt. Wie alle doelgroepen tevreden wil stellen is eigenlijk voor niemand echt bijzonder. Bij het ontwikkelen van een nieuw concept wordt vooraf al getoetst of het aansluit bij de doelgroep.
Leisure trip in beeld

Hier onder alvast een beeldend overzicht van de inspiratietour England. De meest leerzame projecten komen binnenkort nog een keer uitgebreid aan bod op deze website. Let op de hashtag #LeisureEngland Leeds Castle Een landgoed met kasteel, niet ver van Londen, heeft diverse inkomstenbronnen ingericht om subsidieloos te kunnen opereren. (o.a. entree, festivals, bootje, treintje, glamping, horeca, B&B, klimpark, sedgway verhuur...) www.leeds-castle.com [gallery link="file" size="medium" ids="44644,44645,44646"] Kent Live - boerderij attractie Een boerderij-locatie ingericht voor dagrecreatie zien we in Nederland nog niet al te vaak. (wel veel kinderboerderijen). Op deze oude moutboerderij is met relatief weinig middelen een veelzijdig aanbod ontwikkeld, met o.a. speelzones, workshops, contact met dieren, tearoom en zelfs een specialisatie als trouwlocatie. www.kentlife.org.uk [gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="44647,44648"] Base Jump - trampoline park Trampolineparken zijn ook in Nederland in opkomst. Base Jump laat de volgende stap zien; nog groter en uitgebreider (ruim 10.000 m2). Daarbij worden ook nieuwe attracties geïntroduceerd die aansluiten bij deze sportieve doelgroep, o.a.: Ninja Challenge en een Soft Play area voor de allerkleinsten. www.basejump.co.uk [gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="44649,44650"] Willows Activity Farm We schreven al eerder over de investering van 1 miljoen pond in thematisering en introductie van Peter Rabbit (IP). Gedetailleerd uitgewerkte huisstijl zorgt voor een professionele uitstraling. Geen kermisattracties, maar activiteiten die dicht bij het DNA van de boerderij blijven. www.willowsactivityfarm.com [gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="44651,44652,44653,44654,44655,44656"] Gullivers; meerdere parken op bescheiden schaal Regionale attractie die is opgesplitst in een aantal onderdelen waarvoor afzonderlijk entree wordt geheven; Dinosaur @ Farm Park, Waterpark (Splash Zone), High rope challenge (SFear), Burtonwood heritage centre, gecombineerd met een dino gethematiseerd vakantiepark. [gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="44657,44658"] 360 Play - (indoor) speelhal Indoor speelparadijzen zijn natuurlijk niet nieuw. 360 play is een keten van bedrijven die de juiste snaar weet te raken. Met het toevoegen van enkele grotere attracties en rollenspel-winkelstraat wordt het onderscheid gemaakt. Een outdoorgedeelte is inmiddels toegevoegd. Ook het klanten-volgsysteem, gebaseerd op de fitnessmarkt, is een succesfactor.http://360play.co.uk/ [gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="44679,44680"] Mattel Play, indoor spelen Speelgoedfabrikant Mattel heeft in de gerenoveerde docks van Liverpool (=levendig toeristengebied) een indoor dagattractie ontwikkeld. Centraal staan hun bekende merken zoals Bob de Bouwer en Thomas de trein. www.mattelplayliverpool.com [gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="44659,44660,44661,44662"] Chester Zoo Een vooruitstrevende dierentuin, die in 2016 een nieuwe zone heeft geopend: het eilandenrijk. Hier is veel thematisering toegepast. Net als bij Wildlands Emmen moet het publiek ook hier duidelijk wennen. De thematisering gaat namelijk ten koste van aandacht voor de dieren. De tijdelijke tentoonstelling over dino's is wel een overduidelijk succes. www.chesterzoo.org [gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="44663,44664,44665,44666"] Blackpool Pleasure Beach De grootste Britse attractie die niet in overzichten van Europese parken terugkomt. De bezoekersaantallen (5 a 6 miljoen) zijn namelijk lastig te vergelijken. Er zijn verschillende betaalsystemen. Er is een toegangspas beschikbaar waarmee je geen toegang hebt tot de attracties. Het park is in 1896 opgericht en we kunnen wel spreken van de wet van de remmende voorsprong. De vele oude voorzieningen zorgen voor een vrij rommelige aanblik. Wel zijn er zeer veel spectaculaire attracties. Die zijn in de loop der jaren aardig opgespaard. www.blackpoolpleasurebeach.com [gallery columns="2" link="file" size="medium" ids="44667,44668,44669,44670,44671,44672"] Blackpool Sandcastle indoor Waterpark Deze attractie stond eigenlijk niet op het programma, maar is een van de highlights geworden van de reis. Sandcastle behoort tot de top 10 waterparken in de wereld met 370.000 bezoekers in 2015 (ondanks enkele maanden sluiting.) Vooral indrukwekkend is de thematisering tot in het kleinste detail. Spectaculair is de Master Blaster; een waterglijbaan van 250 meter met onderweg waterboosts die je een extra versnelling geven. Over dit park komt zeker nog een uitgebreid vervolgartikel. www.sandcastle-waterpark.co.uk [gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="44685,44686,44687,44688"] Badplaats Blackpool Ook vermeldenswaardig, maar dan in negatieve zin, is de badplaats Blackpool. Dit is het schrikbeeld van veel toeristische destinaties; in de neergang van de productlevenscyclus en zonder tekenen van een heropleving. De boulevard wordt overheerst door goedkope eettentjes en gokhallen. Locale hotels en restaurants moeten sterk op prijs concurreren. De bestaande reputatie wordt compleet uitgeleefd en er zijn teveel bedrijven die er verloederd bij staan. Daar kunnen de ook aanwezige kwaliteitsketens (o.a. Ripleys) niet meer tegenop. We vernemen dat 10 km zuidelijker, in het plaatsje Lytham, wel volop wordt geïnvesteerd in een badplaats met een luxere uitstraling. Is dit een teken dat Blackpool door veel ondernemers is opgegeven? [gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="44707,44708,44709,44710"] Bewilderwood - natuurattractie Een natuurgerichte attractie in een moerasgebied; goed voor zo'n 150.000 bezoekers op jaarbasis. Uitgangspunt is dat ouders en kinderen hier samen kunnen spelen. Dus pa en ma gaan gewoon mee van de glijbaan. Er is een verhaallijn aan het natuurpark gekoppeld waarin drie bosvolken de hoofdrol spelen. Hun huisjes kom je op diverse plekken tegen. Natuureducatie wordt spelenderwijs meegenomen, maar is vooral niet de hoofdzaak. www.bewilderwood.co.uk [gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="44673,44674,44675,44676,44677,44678"] Meer informatie volgt... Bewaren Bewaren Bewaren Bewaren Bewaren Bewaren