Nederland is en blijft een kampeerland. Van de ruim 35 miljoen vakanties worden er 5,4 miljoen doorgebracht op een camping. Vergelijkingssite Beslist.nl zag een piek in de online zoektocht naar campingartikelen en vond dat een goede reden om eens wat kampeerfeitjes op een rijtje te zetten. Nederland is en blijft een kampeerland. Van de ruim 35 miljoen vakanties worden er 5,4 miljoen doorgebracht op een camping. Vergelijkingssite Beslist.nl zag een piek in de online zoektocht naar campingartikelen en vond dat een goede reden om eens wat kampeerfeitjes op een rijtje te zetten.Kampeerdichtheid hoogst in Zeeland

Nederlanders brengen bijna de helft van alle kampeervakanties door in eigen land (2,6 miljoen in 2015). Populaire kampeerplekken zijn de kust, watersportgebieden en bos en heide landschappen. De meeste overnachtingen brengen Nederlanders door op kampeerterreinen in Gelderland (bijna 3 miljoen in 2015). Zeeland noteert de hoogste kampeerdichtheid, met 775 overnachtingen per vierkante kilometer in 2015. Groningen is de minst populaire kampeerprovincie in Nederland. Met de caravan naar Frankrijk Voor meer dan de helft van de kampeervakanties vertrekken Nederlanders naar het buitenland (2,8 miljoen in 2015). Frankrijk is de populairste kampeerbestemming over de grens. Jaarlijks nemen we meer dan een miljoen vakanties voor onze rekening op Franse campings. De meeste campinggasten overnachten in caravans. 1 op de 10 meerpersoonshuishoudens in Nederland bezit een caravan: ons land is met ruim 455.000 geregistreerde caravans (boven 750 kg) caravanland nummer 1 in de wereld. Nooit meer zwoegen in de regen Beslist.nl ziet de online vraag naar kampeerspullen stijgen. In het huidige kampeerseizoen ligt het aantal zoekopdrachten naar tenten ruim 10% hoger dan vorig jaar. Veel kampeerders kiezen voor een pop-up tent of opblaastent, die door slimme constructies eenvoudig zijn op te zetten. De vertrouwde tentstokken verdwijnen daardoor langzaam maar zeker uit het campingbeeld. Veruit de meeste tenten zijn overigens groen van kleur, geheel in stijl met het decor waarin ze worden opgezet. Luxe ‘glamper’ of basic ‘bamper’? Kampeerders die geen tent willen opzetten gaan ‘glampen’. Dit is het kamperen in luxe tenten, stacaravans of bungalows die bij aankomst op de camping al gereed staan. Sinds enkele jaren lopen veel vakantiegangers warm voor zo’n comfortabele kampeervakantie. Zogenaamde ‘bampers’ gaan juist back to basic, zij trekken van plek naar plek met een compacte uitrusting en lichtgewicht trekkerstenten. Deze kampeerders zijn duidelijk minder gesteld op luxe en kiezen bewust voor natuur en avontuur. infographic-kamperen met dank aan: beslist.nl Bewaren Bewaren