Recreatiesector haakt volop aan op Pokemon rage

Op 16 juli werd de game ‘Pokemon-Go’ gelanceerd op de Nederlandse markt. Op 22 juli telde bureau Multiscope al 2 miljoen spelers. Ook diverse recreatiebedrijven spelen in op de rage. De servers van het Pokemon spel vormen daarbij een risico. Met enige regelmaat waren deze onbereikbaar; #pokemondown.

Topdrukte bij Dierenpark Amersfoort
Topdrukte bij Dierenpark Amersfoort

Gamen, cultuur en beweging
Voor wie het nog niet heeft meegekregen; Pokemon-go is en spel dat wordt gespeeld op de smartphone, maar combinaties legt met de reële wereld. Spelers moeten dus naar buiten om Pokemons te vangen en trainen en elkaar opzoeken om coalities te sluiten om virtuele locaties te veroveren. In het spel zijn allerlei culturele wetenswaardigheden over de omgeving verwerkt. Ook worden wandelkilometers beloond met het uitbroeden van eieren. Het blijkt daarmee een uitstekend instrument om jongeren op een speelse manier sportief in beweging te krijgen en de aandacht te vestigen op (de locale) cultuur.

Zie ook: 7 manieren voor bedrijven om in te spelen op Pokemon Go

Pokemon events in de parken
Het duurde niet lang voordat de eerste bedrijven in de recreatiesector of gebiedspromotors de kansen van het spel onderkenden. Walibi Holland was een van de eerste attractieparken die er serieus werk van maakte door het Pokemon spel als extraatje toe te voegen aan het festivalprogramma van Summer Vibez. Dat bleek een goede zet want in de loop van de eerste avond ontstonden er serverproblemen met het spel. Doordat niet de hele avond was opgehangen aan Pokemon, waren er voor de bezoekers nog voldoende alternatieven voor vermaak. Zie ook het verslag van Looopings.nl:

Ook Dierenpark Amersfoort was er snel bij. Zij gebruikten het Pokemon spel vooral als promotie-instrument. Op 20 juli konden mensen, tussen 19.00 en 21.00 uur gratis het park bezoeken om Pokemons te vangen. Niet voldoende om het hele park te bezoeken; dus voldoende reden om nog eens terug te komen. Er kwamen maar liefst 5500 mensen op de openstelling af, waaronder een groot aantal mensen die voor het eerst in het park kwamen. Daarnaast bleek de activiteit ook goed te zijn voor veel media-aandacht. Deze avond (gelukkig) geen problemen met de Pokemon servers.

Inmiddels stromen de persberichten met nóg meer Pokemon events binnen en ook op Facebook worden steeds meer Pokemon-evenementen aangemaakt.
Woensdag 27 juli organiseert pretpark De Waarbeek een Pokemon-go dag. Een beetje jammer dat het park al op de website waarschuwt dat er geen voorzieningen zijn om mobiele telefoons op te laden.
Ook Roompot doet mee, en organiseert donderdag 28 juli, van 16.00 tot 20.00 uur op Beach Resort Kamperland het Pokémon Go Reality Event. Roompot speelt duidelijk in op de behoefte van de spelers: “Om ervoor te zorgen dat iedereen ongehinderd door kan gaan met de zoektocht naar Pokémon, is er behalve gratis wifi ook een oplaadpunt met aansluitingen voor smartphones. Wie tijdens de zoektocht op het park, de leukste Pokémonfoto maakt en deze deelt op Facebook of Instagram met de hastag #RoompotGo maakt kans op een ludieke Pokémonprijs.”

momentopname pokemon down op 25 juli 2016
momentopname pokemon down op 25 juli 2016

#PokemonDown
Het organiseren van een event rondom Pokemon is niet helemaal zonder risico’s. De game-ontwikkelaar Niantic is enigszins overvallen door het enorme succes van het spel en dat heeft geleid tot problemen met de servers. Daardoor is het spel soms vele uren onbereikbaar voor de spelers. Op de website downdetector.com wordt een kaartje weergegeven van regio’s waar Pokemon problemen heeft met de bereikbaarheid. Regelmatig staat Nederland daar als hotspot genoteerd. (zie afbeelding.)
De problemen worden niet alleen in Nederland ervaren. Ook in andere landen ontstaat frustratie door de problemen met de servers. De website Gamerevolution.com inventariseerde een aantal meetups die in het water vielen doordat het spel, net op die momenten, onbereikbaar bleek te zijn.

Wat te doen?
Inspelen op de Pokemon rage blijkt een goede manier om een jongere doelgroep naar je park / attractie te krijgen. Volgens Multiscope speelt 41% van de 18-34-jarigen op dit moment (22-07-2016) het spel. (zie onderzoek Multiscope). Aanhaken is bovendien relatief goedkoop en eenvoudig. Het risico op uitval van het spel is in deze beginfase behoorlijk hoog. We mogen aannemen dat Niantic, de organisator van het spel, de kwaliteit van de online bereikbaarheid zal verbeteren. Tot het zover is, lijkt het onverstandig om een event alleen op te hangen aan Pokemon-go.

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *