Een uitspraak van de Rechtbank Den Haag over het gebruik van de merknaam van je concurrent in een Google Adwords campagne kan wel eens grote gevolgen krijgen. Emerce publiceerde vanmorgen over de uitspraak in een conflict tussen Fleurop en Topbloemen. Naast het verbod op gebruik van de merknaam eist Fleurop ook nog een schadevergoeding van 244.652 voor geleden schade. Een uitspraak van de Rechtbank Den Haag over het gebruik van de merknaam van je concurrent in een Google Adwords campagne kan wel eens grote gevolgen krijgen. Emerce publiceerde vanmorgen over de uitspraak in een conflict tussen Fleurop en Topbloemen. Naast het verbod op gebruik van de merknaam eist Fleurop ook nog een schadevergoeding van 244.652 voor geleden schade.rechtspraak

De zaak betrof het inkopen van het zoekwoord Fleurop door concurrent Topbloemen. Concurrenten van Fleurop bieden bij Google Adwords structureel op de merknaam van marktleider Fleurop. Zo komen zij met hun eigen advertenties boven de zoekresultaten. In de getoonde advertenties werd niet gerefereerd aan Fleurop, toch vond de rechter het voor de consument niet duidelijk genoeg dat Topbloemen geen deel uitmaakt van het Fleurop netwerk. Topbloemen is veroordeeld tot het afdragen van de behaalde nettowinst door de promotie met de Fleurop merknaam. Hoe werkt dit in de praktijk? Roy Platje van Red Online Marketing geeft een toelichting op de consequenties voor andere campagnes: "Het adverteren op sterke merknamen lijkt vaak een makkelijke manier om een interessante doelgroep te bereiken. Degene die de merknaam intypt heeft immers een sterke koopintentie en wil snel een boeking of bestelling plaatsen. Het zijn de meest renderende campagnes. Als bureau letten wij altijd heel goed op het gebruik van merknaam zoekwoorden van onze klanten door andere partijen. Een belangrijke discussie met de klant is altijd de vraag of men touroperators wil toestaan te adverteren op merknaam. De waarde van de merknaam wordt vaak onderschat. Een belangrijk aandachtspunt is ook de inzet van Dynamische advertenties. Deze worden door Google automatisch gegenereerd, en kunnen er zo dus voor zorgen dat eventuele concurrenten als zoekwoord ingezet wordt. Wij adviseren altijd om bij twijfel deze zoekwoorden als negatief zoekwoord op te nemen." Meer informatie: Artikel op Emerce over uitspraak Topbloemen en Fleurop Reactie en uitleg door Fleurop op deze gerechtelijke uitspraak met dank aan: Roy Platje, Red Online Marketing Red ondersteunt en adviseert ondernemers in de toeristische en recreatiesector over het opzetten van online campagnes.