Het wordt steeds drukker in Amsterdam. Dat wordt ook onderbouwd door het bezoekersonderzoek van Amsterdam Marketing. De 12.000 interviews die zijn gehouden geven inzicht in de wensen en meningen van de bezoekers. Een mooie basis om de bezoekervaring te verbeteren en de drukte wat beter te spreiden. Daar liggen kansen voor de metropool Amsterdam en andere regio's om van 'de drukte' in Amsterdam te profiteren. Het wordt steeds drukker in Amsterdam. Dat wordt ook onderbouwd door het bezoekersonderzoek van Amsterdam Marketing. De 12.000 interviews die zijn gehouden geven inzicht in de wensen en meningen van de bezoekers. Een mooie basis om de bezoekervaring te verbeteren en de drukte wat beter te spreiden. Daar liggen kansen voor de metropool Amsterdam en andere regio's om van 'de drukte' in Amsterdam te profiteren.drukte in AmsterdamDrukte

Het Bezoekers Onderzoek Metropool Amsterdam (BOMA) wordt elke vier jaar herhaald. In 2015 bezochten 17 miljoen bezoekers de hoofdstad; dat is 15% meer dan in 2011. Daarnaast is ook de gemiddelde verblijfsduur toegenomen waardoor het aantal verblijfsdagen bijna is verdubbeld. Een belangrijke bijdrage aan de groei wordt geleverd door Nederlandse bezoekers. Zij zijn goed voor 57% van de bezoekdagen. In een toelichting vertelt manager research Olivier Ponti dat de groeikansen in Amsterdam op dit moment zelfs nog worden geremd door het beperkte aanbod van hotelkamers. "In feite schept het aanbod in Amsterdam de vraag. Ten opzicht van andere citytrip-bestemmingen in Europa is Amsterdam relatief minder hard gegroeid. Wat we zien is dat nieuwe hotels, ook buiten de binnenstad, een goede bezetting hebben en zorgen voor groei van het aantal bezoekers." Niet alleen de bezoekcijfers zijn flink gestegen; ook de waardering voor een bezoek aan Amsterdam (8,4) en de regio (8,0) staat op een hoog niveau. Directeur Frans van der Avert laat tijdens de bijeenkomst weten dat Amsterdam Marketing de komende jaren wel wat bakens gaat verzetten onder invloed van aanzienlijke bezuinigingen. Zo neemt Amsterdam niet meer deel aan internationale presentaties (o.a. ITB Berlin). De bestemming Amsterdam blijft wel vertegenwoordigd binnen de promotie van het NBTC op de internationale beurzen. De focus komt te liggen op:

  • 'gastvrije ontvangst en informeren van de bezoekers',
  • 'spreiden van toeristen over de stad en Metropool' en
  • 'het ontwikkelen van een aanbod voor kwaliteitstoeristen (luxe toerist) die weinig overlast bezorgen.'.

[caption id="attachment_44131" align="alignright" width="300"]Het rapport bevat veel karakteristeieken van de bezoekers, waaronder de overnachtingsvorm. Airbnb is daarin een duidelijke stijger. Het rapport bevat veel karakteristieken van de bezoekers, waaronder de overnachtingsvorm. Airbnb is daarin een duidelijke stijger.[/caption] Dé toerist bestaat niet In het onderzoek worden vier kernprofielen onderscheiden, die samen rond 80% van de bezoekers aan de Metropool Amsterdam vertegenwoordigen:

  1. Citytrippers: Vooral internationale verblijfsgasten met veel belangstelling voor musea en cultuur (24% bezoekt ook een bezienswaardigheid buiten Amsterdam)
  2. Nederlandse dagbezoekers: met een gemiddelde bezoekduur van 5 uur. De meerderheid is herhaalbezoeker (87%)
  3. Kustbezoekers; De meerderheid komt uit Duitsland (49%) en Nederland (32%). Deze groep verblijft vooral op vakantieparken (70%). Ook bij deze groep is het herhaalbezoek hoog. Strandbezoek staat centraal, maar ook een uitstapje naar een stad komt regelmatig voor.
  4. Internationale congresbezoekers: Dit is een doelgroep die relatief veel geld besteed tijdens hun verblijf (gem. 237,10 p.p.p.n.)
Kansen in spreiding

Veel regio's rondom Amsterdam kijken met gemengde gevoelens naar de drukte in de stad. "Kom maar hier met die toeristen", is een veel gehoorde opmerking. Uit het onderzoek BOMA blijkt dat er zeker kansen liggen, maar dan die je el rekening te houden met de wensen en omstandigheden van de gast. Spreiding van de toeristen wordt meegenomen in de doelstellingen voor de Metropool Amsterdam. Ook voor andere regio's in Nederland liggen er kansen, maar; "Het initiatief daarvoor ligt wel bij die regio's". Enkele praktische tips uit het onderzoek: Een hele belangrijke belemmering in de spreiding van internationale toeristen is het vervoer. Toeristen die met het vliegtuig arriveren zijn daarna veelal aangewezen op het openbaar vervoer. Als dat niet goed geregeld is, dan is een promotiecampagne bij voorbaat gedoemd te mislukken. Andersom blijkt dat een goed toegankelijk en herkenbaar transport (b.v. Industrial Heritage Busline naar de Zaanse Schans) zorgt voor meer bezoekers. [caption id="attachment_44125" align="alignright" width="300"]Screenshot correlaties Heineken Experience Screenshot correlaties Heineken Experience[/caption] Een bijzonder onderdeel uit het BOMA onderzoek zijn de clusters van attracties. Op een interactieve website is na te gaan welke bezienswaardigheden een correlatie vertonen. Als voorbeeld werd dierenpark Artis aangeklikt dan is het logisch dat ook de naastgelegen Micropia in beeld komt. Een verassing is dat de bezoekers ook zijn geïnteresseerd in het Muiderslot en kunstmuseum Singer in Laren. Dat biedt kansen voor samenwerking en promotie. Je kunt ok gericht op zoek gaan naar overeenkomsten tusse de diverse attracties op basis van doelgroep, tijdstip van bezoek e.d.. Zie: BOMA onderzoek - bezoekersprofiel visualisatie (kans is groot dat je de schermresolutie moet uitzoomen - ctrl + wieltje op de muis) Een aansluiting van de marketingactiviteiten in Amsterdam op het platform HollandCity (thematische metrolijnen) van NBTC lijkt logisch. In Amsterdam is er een eigen variant 'Amsterdam bezoeken; Holland zien', die zich vooralsnog beperkt tot de grenzen van de Metropoolregio. Promotie van heel Nederland wordt niet als kerntaak gezien van Amsterdam Marketing, maar de organisatie staat open voor samenwerking. Meer informatie over de metropoolcampagne wordt later nog toegevoegd aan de online resultaten van het onderzoek. Daar komen we zeker nog even op terug. Meer informatie (BOMA onderzoek): www.iamsterdam.com/nl/amsterdam-marketing/dienstverlening/kenniscentrum/boma Bewaren Bewaren Bewaren Bewaren Bewaren Bewaren Bewaren