Onderzoek naar gasttevredenheid verloopt nu vaak via een (te lange) enquête na afloop van een bezoek. Multiscope heeft een app en onderzoeksmethode ontwikkeld waarbij de consument realtime en op basis van gps-locatie korte feedback kan geven; inclusief fotobeelden. Er wordt nog gezocht naar pilotbedrijven om een onderzoeksopzet in de praktijk te testen. Onderzoek naar gasttevredenheid verloopt nu vaak via een (te lange) enquête na afloop van een bezoek. Multiscope heeft een app en onderzoeksmethode ontwikkeld waarbij de consument realtime en op basis van gps-locatie korte feedback kan geven; inclusief fotobeelden. Er wordt nog gezocht naar pilotbedrijven om een onderzoeksopzet in de praktijk te testen. mobiel op locatieVele mogelijkheden van mobiel onderzoek Mobiel marktonderzoek via de app van Multiscope biedt een breed scala aan mogelijkheden. De consument wordt op locatie of tijdens zijn verblijf benaderd voor onderzoek (location based research). Door rondom de ervaring naar een mening te vragen, ligt de ervaring nog vers in het geheugen en is de mening relevanter. Daarnaast is het mogelijk om respondenten te benaderen die in een bepaalde periode op de locatie zijn geweest. Dit geeft een toegankelijke manier van concurrentieonderzoek. Mystery shopping, evenement evaluatie, in-home user tests, reviews, tevredenheid en aanbeveling (NPS) zijn slechts enkele voorbeelden van onderzoeken die makkelijker en sneller zijn in te zetten dan voorheen. Een nieuwe fase in mobiel marktonderzoek De app van Multiscope start een nieuwe fase in mobiel onderzoek. De app benut de vele mogelijkheden van de smartphone. De vragen zijn afgestemd op het smartphone gebruik: kort, bondig en leuk om in te vullen. De variatie in vragen geeft consumenten de mogelijkheid om gesloten vragen te beantwoorden en meer diepgang te geven met tekst of foto's. En consumenten kunnen deelnemen op basis van bezochte locaties. Daarbij biedt de locatiegeschiedenis ongekende mogelijkheden om aanvullende analyses op deze big data stroom uit te voeren. Zeer geschikt voor de recreatiesector We spraken met Bart over de kansen voor de recreatiesector. Daaruit bleek al snel dat deze methode van onderzoek veel kansen biedt voor zowel dagattracties als aanbieders van vakanties. De toerist/recreant is vaak zeer mobiel; dat kun je automatisch, middels gps-tracking, opnemen in de app. Je hoeft een deelnemer dan niet eens te vragen welke route is gevolgd en op welke plekken hij/zij is gestopt (voor een eventuele aankoop), want dat wordt al automatisch geregistreerd. Ook het feit dat de recreatiesector gericht is op beleving past goed bij deze onderzoeksmethode. In plaats van een mening op een 5-puntsschaal, kun je ook vragen om de beleving in een beeld te vatten met een fotootje. Deelnemen aan een pilot? In september 2016 lanceert Multiscope de eerste versie van de onderzoeksapp. Er wordt gestart met een pilot om de mogelijkheden van mobiel marktonderzoek te ontdekken. Multiscope zoekt organisaties die deel willen nemen aan deze pilots. Grotere organisaties met een landelijke dekking hebben de voorkeur omdat dan het standaard Multiscope panel kan worden ingezet. Bij kleinere projecten zal medewerking moeten worden gezocht bij de gasten op een bedrijf, die o.a. moeten aangeven dat zij geen problemen hebben om hun mening te geven en hun locatiegegevens ter beschikking te stellen van het onderzoek. Interesse of meer informatie? www.multiscope.nl/diensten/mobiel-marktonderzoek.html Of neem contact op met Bart Roozen: e-mail: bart@multiscope.nl / telefoon: 073-6212122 Bewaren Bewaren Bewaren Bewaren Bewaren