Heb jij de radio aan staan op de receptie? Of kies je voor een bewust gekozen cd met themamuziek? Onze keuze voor muziek kan mensen binden of juist afstoten. Denk maar eens aan kledingwinkel CoolCat, waar de muziek zo hard staat dat het iedereen boven de 30 jaar afstoot. En de jongere doelgroep juist aantrekt. Slim! Hoe kun je muziek ook gebruiken op jouw vakantiepark? Heb jij de radio aan staan op de receptie? Of kies je voor een bewust gekozen cd met themamuziek? Onze keuze voor muziek kan mensen binden of juist afstoten. Denk maar eens aan kledingwinkel CoolCat, waar de muziek zo hard staat dat het iedereen boven de 30 jaar afstoot. En de jongere doelgroep juist aantrekt. Slim! Hoe kun je muziek ook gebruiken op jouw vakantiepark?animatiewerk.nl muziek1. Als startsein voor activiteiten

Bij Animatiewerk.nl gebruiken we veel muziek. Wanneer onze activiteiten beginnen, zetten we onze ‘begintune’ aan. Zo weten gasten dat er weer iets leuks staat te gebeuren. Ze komen uit hun tenten en caravans door deze muziek. Het werkt als een soort ‘rattenvanger van Hamelen’. Leuk voor het animatieteam, zo komen er nóg meer deelnemers bij hun activiteiten. Leuk voor je gasten, want ze worden extra herinnerd aan het feit dat er iets leuks te doen is. 2. Om de sfeer te verhogen: overal! Ik kom veel op campings en vakantieparken. En wat me opvalt is dat het er vaak stil is. Geen muziek op de achtergrond, hooguit uit een kantoortje achter de receptie. Muziek is hét middel om sfeer te verhogen, direct bij binnenkomst. Dus: ga op zoek naar een leuke Spotify playlist, zoek cd’s uit die passen bij de sfeer van je bedrijf en zet een muziekje op. Overal! Dus ook in de toiletgebouwen, de receptie, het zwembad en het restaurant. Bedenk welke soort muziek bij je past en laat deze horen op je park. Je zou zelfs kunnen werken in het thema van je park… Denk er eens over na! 3. Om herkenbaarheid te creëren Ben je weleens in de Efteling geweest? Dan weet je ongetwijfeld dat zij weloverwogen keuzes maken met betrekking tot de muziek. Ook het nieuwe Wildlands in Emmen past deze techniek tegenwoordig toe. Ze hebben muziek gekozen die past bij de beleving van het park. Wat wil jij uitstralen? Ben je een natuurcamping? Kies dan voor geluiden uit de natuur, ook binnen. Of zit je aan het strand en is je mascotte een piraat? Ga dan voor catchy piratendeuntjes. Zorg voor herkenbaarheid, zodat de USP’s van je park ook in de muziek doorklinken. 4. Om gasten een herinnering mee te geven It’s a small world after all. Als je het niet kent, ben je nooit in Disneyland Parijs geweest. Want wie er wél is geweest, kent het liedje. Gegarandeerd. Het is een liedje dat al jaren en jaren wordt gedraaid in één van de attracties. En dit liedje blijft nog dagen in je hoofd hangen. Zelf ben ik jaren geleden voor het laatst in Disney geweest. Maar zelfs bij het zien van de titel komt de melodie er direct bij in je hoofd. Samen met de leuke herinneringen die ik heb aan deze vakantie. Muziek zorgt voor herinneringen. Als je bijvoorbeeld een liedje uitkiest als ‘jouw’ nummer, zorgt dit nummer automatisch voor herinneringen bij je gasten. Aan hun heerlijke vakantie op jouw park! 5. Om extra inkomsten te genereren Ook extra inkomsten kunnen een reden zijn om veel muziek te gebruiken op je park. Je kunt deze muziek speciaal laten maken en via cd, iTunes en Spotify verkopen. Een mooi marketingmiddel.   Dit artikel is geschreven door: Wendy Oude Veldhuis van Animatiewerk.nl Animatiewerk.nl verzorgt animatieteams en animatieprogramma’s op vakantieparken in Nederland, België en Duitsland. Bewaren