In vijf jaar tijd groeide in Nederland het aantal strandpaviljoens van 378 tot 411 bedrijven (+9%). Opvallend is dat in de niet-kust provincies het aanbod relatief fors toenam (+25%). Dit komt door een toename van strandpaviljoens aan de vele stadsstranden en recreatiemeren. Dit blijkt uit de publicatie van ‘Het Strandpaviljoen in beeld’ van Van Spronsen & Partners horeca-advies. In vijf jaar tijd groeide in Nederland het aantal strandpaviljoens van 378 tot 411 bedrijven (+9%). Opvallend is dat in de niet-kust provincies het aanbod relatief fors toenam (+25%). Dit komt door een toename van strandpaviljoens aan de vele stadsstranden en recreatiemeren. Dit blijkt uit de publicatie van ‘Het Strandpaviljoen in beeld’ van Van Spronsen & Partners horeca-advies. [caption id="attachment_43532" align="alignright" width="200"]strand bij Camperduin strand bij Camperduin[/caption] Internationaal publiek Reden van groei kan onder andere gevonden worden in de groeiende populariteit van ons strand bij buitenlandse toeristen. Hierdoor stijgt de vraag naar voorzieningen langs de kust. Volgens het NBTC Holland Marketing werd de kust in 2015 door 2,3 miljoen buitenlanders bezocht waarvan 1,6 miljoen Duitsers en 420.000 Belgen. Er werd bijna 1,2 miljard euro besteed. Een andere belangrijke ontwikkeling is dat steeds meer paviljoens jaarrond geopend zijn en minder weersafhankelijk zijn. Pluspunt is daarbij vaak dat de kwaliteit en niveau van de horeca een ‘boost’ krijgt. Volgens Strand Nederland telt Nederland momenteel al 150 jaarrondexploitaties. Buitenleven De verwachting is dat het aanbod van strandpaviljoens de komende jaren zal blijven stijgen, mede gezien de toenemende populariteit van ons strand bij buitenlandse toeristen en de groeiende populariteit voor alles wat met ‘buiten’ te maken heeft; Van BBQ tot ontbijt, van werken tot spelen en dit alles steeds meer jaarrond. Ook de aandacht voor het milieu op en rond het strand zal toenemen, mede door unieke samenwerking tussen bezoekers, ondernemers en overheid. Strandhoreca is trendsetter De strandhoreca is vaak één van de eerste sectoren binnen de horeca die trends doorvoert in haar concepten. Gin-tonics, huisgemaakte limonades, ice tea en gezonde smoothies staan op veel menukaarten. Qua eten valt op dat er bij veel strandpaviljoens een uitgebreid ontbijt wordt aangeboden en is het delen van kleine gezonde gerechten zoals dim-sum in opkomst. Ook sporten op het strand en in zee wordt populairder en de sportscholen op het strand verbreden steeds vaker hun concept met horeca. Daarnaast wordt het strand steeds vaker gezien als een plek voor verblijfsrecreatie gezien de vele, moderne aantrekkelijke strandhuisjes die langs de kust geboekt kunnen worden. Speelvoorzieningen bij de paviljoens maken het bezoek steeds meer een familie uitje. Duurzaam en schoon Tenslotte een ontwikkeling die positief stemt; steeds meer mensen zien de noodzaak in van een schoon strand. De Grondstofjutters is een nieuw initiatief dat strandpaviljoens, wandelaars, afvalverwerkers en (lokale) overheden mobiliseert en verbindt. De grondstofjutters ruimen afval op van het strand en in ruil voor een volle tas krijgen zij een gratis koffie of een ijsje. In Katwijk is vorige week zelfs een zonne-oven geplaatst waarmee plastic afval wordt omgesmolten tot nieuwe strandproducten. Meer informatie: Het strandpaviljoen in beeld (pdf) Zie ook: Ontwikkeling van strandlocaties in het binnenland