De voorbije weken hebben Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts, Toerisme Vlaanderen en vertegenwoordigers van de volledige toeristische sector (samen met een Brusselse en Waalse vertegenwoordiging) in alle stilte gewerkt aan een sterk antwoord op de terugvallende bezoekerscijfers. Met de campagne 'We share your smile' wordt vanaf juni invulling gegeven aan de ondersteuning van de sector. De voorbije weken hebben Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts, Toerisme Vlaanderen en vertegenwoordigers van de volledige toeristische sector (samen met een Brusselse en Waalse vertegenwoordiging) in alle stilte gewerkt aan een sterk antwoord op de terugvallende bezoekerscijfers. Met de campagne 'We share your smile' wordt vanaf juni invulling gegeven aan de ondersteuning van de sector.

[caption id="attachment_43083" align="alignright" width="225"]Groepjes toeristen maken weer deel uit van de Grote Markt in Brussel Groepjes toeristen maken weer deel uit van de Grote Markt in Brussel[/caption] Aanpak per deelsector De impact van de terreur op het reisgedrag in de belangrijkste markten werd nauwkeurig in kaart gebracht, er werd advies ingewonnen bij internationale experts en een onderbouwd antwoord werd in de steigers gezet. In verschillende toeristische markten komt een verschillende strategie. Waar het beeld over de bestemming Vlaanderen nu nog lijdt onder de gebeurtenissen, voedt Toerisme Vlaanderen de reissector met objectieve informatie. Van zodra markten er weer voor open staan, volgen positieve verhalen en toeristische informatie. Leeft er weer interesse in reizen naar Vlaanderen, dan kunnen promotionele acties inspelen op die interesse. Er wordt altijd gekozen voor een positief en wervend verhaal. Weyts: “We hebben geen medelijden nodig. We blijven optimistisch en aantrekkelijk”. We share our smile Blikvanger van het toeristisch herstelbeleid wordt een welkomcampagne die in juni wordt gelanceerd op het moment dat Brussels Airport opnieuw volledig operationeel is. Onder het motto ‘We share our smile’ wordt een gemeenschappelijk promotieconcept gelanceerd rond de smiley, waarop de hele toeristische keten kan inpikken. Ter versterking van de ideeën en acties die verschillende organisaties de voorbije weken klaarstoomden, komt er op vraag van de sector één emotionele verbinding, waar iedereen zich in kan herkennen en waar iedereen gebruik van kan maken. “Er is dringend nood aan een gemeenschappelijke boodschap”. Vandaar dat we dit concept uitwerkten met de hele toeristische sector”, zegt Weyts. “Binnen dat gedeelde verhaal behoudt iedere partner ruimte voor variatie”. Met de share-campagne toont Vlaanderen zich een gulle gastheer voor bezoekers uit de hele wereld. Er is ons lekker eten en drinken, onze kunststeden, onze attracties en musea, onze festivals, onze gezelligheid, onze humor: zoveel om te delen. Centraal staat de wens de bezoeker extra in de watten te leggen en onze troeven met een brede glimlach te delen met de bezoekers zodat ze hun positieve ervaringen op hun beurt delen. Het verhaal van ‘sharing’ zal een gedeelde ‘look and feel’ hebben met de smiley als centraal beeld. Elke regio en elke tak van de toeristische sector kan het gebruiken. Aan de campagne zijn infosessies verbonden voor iedereen die toeristen ontvangt, met tips & tricks voor extra gastvrij onthaal. De onvergetelijke meerwaarde van een bezoekje aan Vlaanderen wordt altijd benadrukt. Weyts: “Dit is ook een gelegenheid om ons vriendelijke onthaal aan de wereld te tonen”. “We zetten met de hele sector onze schouders onder een doordachte reeks acties om positief uit te pakken met onze sterke Vlaamse troeven”. Meer informatie: www.toerismevlaanderen.be